fredag 15 december 2017

Naturligt glutenfria pepparkakor 2017

Egentligen hade jag inte göra någon glutenfri pepparkaksdeg i år. Egentligen. Men så blev det en i alla fall. Egentligen hade jag tänkt använda kokosolja i degen, men jag orkade inte leta reda på en ny burk (längst in i skafferiet) eftersom den gamla var slut. Så det fick bli margarin istället. Blev ganska bra ändå, och mycket godare än de köpta. Särskilt med ost (kokosoljebaserad cheddar) eller mjukost på... Mjölsorterna kan bytas ut mot andra efter tycke och smak - men du kan behöva anpassa mängden; det märker du när degen har svällt i kylskåp i helst ett dygn.

NATURLIGT GLUTENFRIA PEPPARKAKOR 2017
½ dl vatten
1 dl kokossocker
2-3 msk fibersirap (brun variant, ersätt med sirap - jag använde fibersirap för att bli av med en flaska som hade stått läääänge med en liten slatt kvar i)
1 tsk malen kanel
1 tsk nymalen kardemumma
½ tsk mald kryddnejlika
25 g mjölkfritt fast margarin
½ tsk bikarbonat
3/4 dl amaranthmjöl
3/4 dl bovetemjöl
3/4 dl durramjöl
3/4 dl glutinöst rismjöl

Koka upp vatten, kokossocker, sirap och kryddor. Tag bort från värmen och tillsätt margarinet. Rör om så att det smälter och låt sedan vätskan svalna. Blanda mjöl och bikarbonat. Rör ner detta i vätskan och arbeta ihop till en kladdig deg. Ställ den i kylskåp i minst några timmar, helst minst ett dygn så att den får svälla. Kavla ut degen på mjölat bakbord. Tag ut pepparkakor med mått. Lägg på plåt och grädda sedan i ca 225 grader. Tiden beror på hur tunt degen är kavlad samt hur stora kakorna är; ca 5 min för små tunna, 10 min för medelstora eller lite tjockare. Riktigt stora behöver längre tid. Låt svalna på galler och förvara sedan torrt.

Pepparkakorna är mjölkfria, äggfria, glutenfria, fröfria, nötfria, sojafria, vegan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar