söndag 3 december 2017

Glutenfria lussekatter med tranbär 2017

Jag fortsätter att experimentera med mina glutenfria degar. Någon gång skulle jag vilja hitta ett recept på en deg som beter sig lite mer som en vanlig vetebaserad deg, och som dessutom smakar bra, inte bara baseras på stärkelse och har hyfsat näringsvärde. De här lussekatterna SER i alla fall snygga ut och jag sparar receptet här på bloggen för att fortsätta utveckla det. Jag TROR att de skulle ha blivit ännu bättre om jag hade använt tapiokamjöl (stärkelse) istället för glutinöst rismjöl, men jag hade det inte hemma. Smakmässigt kan man nog tillsätta mer socker och möjligen något fett också (jag orkade inte leta rätt på det). Jag var lite lat och bakade ut till relativt stora katter (degen kladdar en del) men det går givetvis att forma till mindre eller till fyllda bullar av något slag. I det senare fallet hoppar man över tranbären. Bullarna fick faktiskt riktigt bra konsistens men är lite mer kompakta än vanliga lussekatter.

GLUTENFRIA LUSSEKATTER MED TRANBÄR 2017, 8 stora portionskatter
1½ dl bovetemjöl
1 dl fullkornsmajsmjöl (vanligt majsmjöl går också bra men det ska vara mjöl, inte maizena/stärkelse)
1 dl durramjöl
1 dl amaranthmjöl
3/4 dl glutinöst rismjöl (sticky rice flour, finns i asiatiska butiker, ersätt gärna med tapiokamjöl)
½ dl pofiber
½ dl kokossocker
1½ msk fiberhusk
15 g jäst
0.5 g saffran (1 pkt)
½-1 tsk nymalen/stött kardemumma (jag använder hela kardemummakärnor som jag mal i en saltkvarn som enbart används för just kardemumma...)
4 dl vatten
½-1 dl torkade tranbär eller russin (jag mätte inte så noga, använde tranbär som är ganska stora)

Blanda alla torra ingredienser och jäst. Tillsätt vatten och rör ihop till en kladdig deg. Låt jäsa i 1-2 timmar under lock/övertäckt. Tillsätt tranbären. Ta lite deg i taget och forma till lussekatter. OBS! Kladdig deg! För mig fungerade det att rulla ut den på diskbänken med lätt fuktade händer. Man kan annars baka ut i lite mer mjöl men då finns risken att bullarna blir torrare. Lägg på bakplåtspappersklädd eller smord plåt. Jäs övertäckta i 1-2 timmar till (för mig blev det 2 timmar eftersom det läckte in vatten i garaget, vilket vi fick ta itu med). Grädda i 20 minuter, 200-225 grader. Låt svalna ordentligt innan du smakar!

Lussekatterna är glutenfria, mjölkfria, sojafria, äggfria, vetefria, nötfria, fröfria, vegan. Fungerar fint att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar