måndag 30 oktober 2017

Lins- och jordnötsbiffar

De här biffarna slängde jag ihop när kylskåpet behövde rensas, och jag just hade mixat jordnötssmör. Vi brukar alltid göra jordnötssmör själva - det är så enkelt om man har ren bra mixer, men när smöret är färdigt är mixern extremt kladdig... Då brukar jag passa på att göra jordnötsbiffar. Om man inte mixar jordnötterna till biffarna så länge, blir de mer som "mjöl" och fångar upp en del av kladdet. Mindre jobbigt att diska med andra ord! Till biffarna serverade jag potatismos, lingonsylt och grönsaker från frysen. Klart på en dryg halvtimme!

LINS- OCH JORDNÖTSBIFFAR, ca 10 st
100 g rostade saltade jordnötter (om du inte har någon mixer kan du använda 100 g osötat jordnötssmör istället)
ca 2½ dl kokt bulgur (1 dl okokt)
1 dl torra röda linser, kokade i dubbla mängden vatten i ca 15 min, avrunna
1-1½ dl bovetemjöl
2 msk ajvar reilish
2 msk hackad smörgåsgurka (hackad volym)
½ msk spiskummin
rapsolja till stekning

Mixa jordnötterna till grovt mjöl/kladd. Blanda med bulgur, kokta avrunna röda linser, ajvar, smörgåsgurka, spiskummin och så mycket bovetemjöl att det blir en smidig deg. Forma biffar och stek på medelvärme i rapsolja, ca 4-5 min per sida. Servera! Går utmärkt att frysa och passar bra på buffé.

Biffarna är äggfria, mjölkfria, sojafria, fröfria, vegan, men innehåller jordnötter (baljväxt, vanlig allergen, kan ersättas med andra rostade nötter eller frön om man inte tål jordnötter), gluten/vete (ersätt bulgur med kokt quinoa eller ris för glutenfri version) och baljväxter (linser + jordnötter, svårt att ersätta i just det här receptet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar