söndag 8 oktober 2017

Glutenfri vegansk pastagratäng med höstgrönsaker

Våra söndagar är riktigt fullspäckade den här hösten. Först har lillprins bus och jag gympa på förmiddagen, sedan äter vi lunch och vilar en liten stund innan vi cyklar iväg till nästa aktivitet som är parkour för båda barnen och mig (som är ledare). Hemma är vi först vid middagstid. Då är det bra att ha någonting förberett, som går snabbt att värma. Som den här gratängen. Receptet hittade jag i en tidning hos min mamma, men jag har bytt ut en hel del ingredienser och ändrat om det så att det ska passa vår familj. Jag valde att använda de grönsaker som just nu är i säsong, och lyxa till det lite med vegansk parmesanost. Om man inte hittar det kan man ha i någon annan veganost, eller någon halvdeciliter näringsjäst. Eller valfritt veggokött (vegankorv kanske), eller helt enkelt bara lite mer salt och kryddor. Istället för kikärtspasta kan man ta någon annan pastasort - dock inte "vanlig" om man vill hålla gratängen glutenfri.

GLUTENFRI VEGANSK PASTAGRATÄNG MED HÖSTGRÖNSAKER
3 stora morötter i skivor
1 stor palsternacka i skivor
1 bit butternutpumpa (ca 300 g) i bitar, lika stora och tjocka som rotfruktsskivorna
1 skivad rödlök
200 g brysselkål
2 äpplen, urkärnade, i tunna klyftor
½ msk torkad rosmarin
salt, svartpeppar, olja

Lägg allt utom äpplen och rosmarin på bakplåtspappersklädd plåt. Rosta i ugn, 200-225 grader i 10-15 min. Tillsätt äpplen och rosmarin och rosta vidare i 5-10 minuter. 

300 g kikärtsrigatoni (pastarör)
50 g riven vegansk parmesanliknande ost (t.ex. Prosicano från Violife eller Jeezly Rivera; går även att använda annan vegansk ost, lite tärnad veggokorv, ½ dl näringsjästflingor eller något annat som smakar mycket).

Koka pastan 10 min (d.v.s. al dente). Blanda med de rostade grönsakerna och riven ost. Lägg i smord gratängform modell större. 

2 msk bovetemjöl
2½ dl vatten
2½ dl mandelmjölk (ersätt med kokosmjölk eller risgrädde vid mandelallergi)
½ tärning grönsaksbuljong
½ msk grov senap

Vispa ihop i en kastrull. Låt koka upp och sjud i 5-10 min tills buljongtärningen är helt löst och såsen tjocknat. Häll såsen över gratängen. Täck den med aluminiumfolie. Grädda i 175-200 grader, långt ner i ugnen, i ca 25 min. Ta bort folien och låt gratängen få lite färg i ytterligare 5-10 min. Klart att servera - eller värma vid senare tillfälle! Gott med sallad till. 

Gratängen är glutenfri, äggfri, mjölkfri, sojafri, kan enkelt göras nötfri (byt ut mandelmjölk mot risgrädde eller kokosmjölk) och är vegansk. Innehåller baljväxter (kikärtspasta) - ersätt med t.ex. majspasta eller annan glutenfri pasta vid baljväxtallergi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar