måndag 26 december 2016

Adukibönfärslimpa med kastanjer, shitakesvamp, paprika, morot och lök

Just nu är jag inne i en baljväxtperiod (och risperiod), när jag äter baljväxter i parti och minut. Till familjens stora fasa. Mannen tycker oftast att det är OK med bönor, ärter och linser, medan barnen är ytterst skeptiska. Så, när jag var sugen på nedanstående bönfärslimpa, fick man och barn jordnöts- och pumpafröbiffar istället. Kastanjerna kan uteslutas om det är svårt att få tag i (tips: om det INTE är höst och finns färska i butik, kolla i asiatiska butiker som ibland har torkade eller "konserverade rostade" förpackade i modifierad atmosfär i påse) och shitakesvampen kan ersättas av annan svamp med mycket smak.

ADUKIBÖNFÄRSLIMPA MED KASTANJER, SHITAKESVAMP, PAPRIKA, MOROT OCH LÖK
5 dl kokta adukibönor (kokt volym, ca 2 dl torr volym, blötlägg över natt och koka sedan i dubbel mängd vatten tills bönorna blir ordentligt mjuka, ca 1 tim)
5-10 färska kastanjer
1 stor finhackad rödlök
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tärnad morot
1 tärnad röd paprika
8 torkade, blötlagda shitakesvampar (kinesiska: donggu, blötlägg i hett vatten minst 30 min), hackade. Spara blötläggningsvattnet!
1½ dl blötläggningsvatten från svampen
1 msk paprikapulver
rosmarin
oregano
srirachasås (stark chilisås) efter behag

Skär ett kryss eller en skåra i toppen av varje kastanj. Koka i ca 30 min, eller rosta lika länge i 200 grader varm ugn tills de blir mjuka. Skala och dela i bitar.

Fräs rödlök, vitlök, morot och paprika i en gryta under lock tills grönsakerna har mjuknat. Tillsätt hackad svamp, paprikapulver, rosmarin, oregano och srirachasås samt mer kryddor efter behag. Jag hade gärna haft i salvia om jag hade haft det hemma... Mixa bönorna till mos (gör inget om det är lite bitar kvar). Tillsätt dem, kastanjerna och blötläggingsvattnet. Lägg bönfärsen i en smord ugnssäker form - forma till en limpa. Grädda i ugn, 175-200 grader, i 30-40 min.

Jag åt bönfärsen med klyftpotatis, kokt brysselkål och tomatdressing (Karintorps, lokalproducerad) och resterna dagen därpå med gröna grönsaker. Jättegott! Passar även bra på buffé!

Bönfärslimpan är nötfri, fröfri, glutenfri, äggfri, mjölkfri, vegan. Innehåller baljväxter och en del grönsaker som vissa är allergiska emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar