onsdag 11 november 2015

Enkla kanelbullar (äggfria, mjölkfria, sojafria, vegan)

Dags för ett bullrecept igen. Jag bara MÅSTE publicera ett sådant sedan mina barn ratat köpe-bullarna med motivet att mammas bullar är mycket godare. Familjen brukar få välja mellan kanelbullar och vaniljbullar. Oftast blir det nog vaniljbullar. Dessa brukar jag baka ut som "knutar" eller snurror, medan kanelvarianten ibland blir knutiga och ibland traditionella enkla snäckor. Idag blev det snäckor eftersom jag skulle baka så många (till en välgörenhetsfest). Totalt blev det nog 60 kanelsnäckor och 25 äppelmosfyllda småbullar av en 2-kg påse mjöl. Satsen här är mindre - räcker nog till ca 40 normalstora bullar.

ENKLA KANELBULLAR (äggfria, mjölkfria, sojafria, vegan), ca 40 st
1 kg vetemjöl
1½-2 dl strösocker
2 tsk malen kardemumma
25 g jäst
1½ dl rapsolja
vatten till en smidig deg (kanske 7 dl?)

Fyllning: 150 g mjölkfritt margarin
1½ dl strösocker
1 msk malen kanel (eller 1-2 msk vaniljsocker för vaniljbullar, eller 1-2 tsk krossad kardemumma för kardemummabullar)

Blanda samman vetemjöl, socker, kardemumma och smulad jäst i en lämplig bunke - jag använder en rejäl gryta. Tillsätt rapsolja och så mycket vatten att det blir en fast och smidig deg efter ca 10 min knådning. Degen ska verka torr i början, men inte spricka sönder efter bearbetningen. Låt jäsa övertäckt (d.v.s. under lock om du bakar i gryta) i 2-3 timmar. Gojsa ihop fyllningen. Knåda igenom degen. Dela den i 3-4 bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca ½ cm tjock. Bred fyllning över. Rulla ihop som en rulltårta och skär i 1-2 cm tjocka bitar. Ställ med ena snittytan neråt i bullformar på plåt. Låt jäsa i ca 1 timme under bakduk (eller på dragfri plats, t.ex. kall ugn). Grädda i mitten av ugnen, 225-250 grader, i 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk

Bullarna är äggfria, mjölkfria, sojafria, nötfria, vegan. Innehåller gluten och vete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar