torsdag 13 augusti 2015

Mjölkfri, äggfri kolaglass med superfoods på mandelbas

När sommaren äntligen kom till Örebro i början av augusti (OK, det var varmt en vecka i juli också men då var jag sjuk) blev jag sugen på att göra glass. Inte fruktbaserad, utan vanlig glass som hela familjen kan äta. R-ice-glassen i "paket", som annars är det enda fungerande alternativet i och med minstingens sojaallergi i kombination med min glutenfria diet, har jag inte hittat på väldigt länge här i stan. Så blev det denna kolasmakande skapelse, fullproppad med "superfoods" och dragning åt kanelhållet utan att för den skull innehålla någon kanel! Så det kan bli... Glassen är inte särskilt söt, så vill du ha mer av den varan rekommenderar jag att öka mängden dadlar eller tillsätta något sötningsmedel (socker, lönnsirap, stevia, agave eller vad du nu föredrar). Både jag och mannen var överens om att denna glassbas med tillsats av kakao/choklad eller espresso/kaffe måste testas. Somliga familjemedlemmar ville ha chokladsås på sin glass - gör själv eller köp färdig! Mesquitepulver, lucumapulver och macapulver samt xanthangummi KAN finnas i välsorterade livsmedelsaffärer, och finns absolut på iHerb, troligen även på bodystore.com, clearlife.se, ravarubutiken.se m.fl.

KOLAGLASS MED SUPERFOODS
6 urkärnade färska dadlar, blötlagda i vatten i 30 min
2 dl mandelgrädde
2-3 dl osötad mandelmjölk
1 msk mesquitepulver
½ msk lucumapulver
1 tsk macapulver
1 krm vaniljpulver
1 krm xanthangummi
ev. kokosolja för krämigare konsistens (1-2 msk tror jag blir bra, smält försiktigt och mixa med grädden)

Häll av vattnet från dadlarna. Pilla eventuellt bort skalet från dem (ger slätare glass, särskilt om du inte har en så kraftfull mixer). Mixa dem med allt utom mandelmjölken till slät, tjock konsistens. Tillsätt mandelmjölken och rör om väl. Kör i glassmaskin och servera bums eller efter 30 min i frysen. 

Glassen är mjölkfri, äggfri, sojafri, glutenfri, vegansk, fri från raffinerat socker (men innehåller dadlar). Innehåller mandel. GÖR NÖTFRI genom att byta ut mandelgrädde och mandelmjölk mot t.ex. kokosmjölk och kokosgrädde (om du använder sådan kokosmjölk som säljs på burk räcker det med kokosmjölk, om du köper kokosmjölk som "tetra", t.ex. GoGreens eller Alpro, måste du nog blanda med kokosgrädde/kokosmjölk på burk för att få en bra konsistens), sojamjölk och sojagrädde (om du tål soja), eller havremjölk och havregrädde (om du tål gluten/havre). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar