fredag 12 juni 2015

Knäckig rabarberpaj

Det är rabarbersäsong i allra högsta grad. Vår rabarberplanta, som första året vi bodde i vår villa var en liten bortglömd sak som knappt gav någon skörd, har efter flytt vuxit till en bjässe som hotar att förinta gräslöken i landet bredvid. Med andra ord blir det en del rabarberpaj nu. Den här pajen gjorde jag lite annorlunda än mina vanliga smuldegsvarianter. Jag använde min mammas knep för att låta rabarbern mjuka upp sig lite - genom att gojsa ihop dem med socker och maizena innan gräddningen. Sedan parade jag rabarbergojset med ett knäckigt, lite toscaaktigt (nöt- och mandelfritt) havretäcke. Tar lite längre tid att göra, men kanske värt besväret, även om mannen nog föredrar vanliga smuldegspajer (som brukar vara sötare).

KNÄCKIG RABARBERPAJ
4-5 stjälkar snedskuren rabarber
2 msk strösocker
1 msk maizena
125 g mjölkfritt margarin
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ dl vit sirap + 2 msk strösocker (kan ersättas av 3/4-1 dl strösocker)

Lägg rabarber, socker och maizena i en rostfri skål/gryta (eller glasskål, undvik plast eller aluminium). Rör ihop och "glöm bort" i någon halvtimme-timme. Pytsa över alltsammans i en smord pajform. Smält margarinet tillsammans med sockret och sirapen. Rör ner havregryn, vetemjöl och vaniljsocker. Tryck ut smeten över rabarbern och grädda sedan i ugnen, 200 grader C i 25-30 min. Servera avsvalnad med vaniljsås, glass eller veggogrädde.

Nötfri, sojafri, mjölkfri, äggfri, vegansk, men innehåller gluten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar