torsdag 7 maj 2015

Glutenfritt hirs-kanel-fröknäcke med proteinboost

En av mina favoritkryddor i köket är kanel. Jag använder förstås till "söta saker", som i bullar, mjuka kakor, småkakor, "frukt- och nötbollar" och på gröt, men även i matlagning - som till exempel i curry. Kanel är jättegott att smaksätta matbröd med, gärna tillsammans med nypon (byt ut en del av mjölet mot nyponmjöl eller använd nyponsoppa som degspad), och ibland smaksätter jag knäckebröd med denna superkrydda. Som det här knapriga, glutenfria, lagom tjocka söta knäckebröd med smak av kanel. Jag blev riktigt nöjd med det! Jag tror att det är risproteinet som ger knaprigheten, och förstås, att man vågar torka det tillräckligt länge i ugnen. Var noggrann med ditt val av risprotein! Det finns MÅNGA dåliga sorter på marknaden, som både ger knepig bismak och har en sandig konsistens. Mitt favoritmärke är Growing Naturals, men det finns nog fler märken som är OK. Googla! Kanske hittar du en egen favorit!

GLUTENFRITT HIRS-KANEL-FRÖKNÄCKE MED PROTEINBOOST
1 dl linfrön
1 dl hirsflingor
½-1 dl pofiber
½ dl hirspuffar (eller mer hirsflingor - jag har gjort dem med hirsflingor flera gånger också)
½ dl solrosfrön
½ dl riven kokos
1 skopa (ca ½ dl; 27 g) naturellt risprotein av GOD kvalitet (jag använder det här)
2 msk chiafrön
2 msk fibrex
½ msk fiberhusk
1-2 tsk malen kanel
4½-5 dl vatten
sötning efter behag (jag använde flytande stevia med kanel- och vaniljsmak)

Blanda alla torra ingredienser. Rör samman med vatten och sötning efter behag till en smet. Den tjocknar om den får stå en liten stund; tillsätt mer vatten om den blir för tjock och inte går att platta ut. Platta ut på en bakplåtspappersklädd plåt - jag använder en sked för att platta/bre ut smeten. Grädda i ugn, 125-150 grader (med varmluft, annars 150-175 grader), tills knäckebrödet är nästintill torrt. Plocka gärna ut plåten när brödet är läderartat i konsistensen och "riv" det i lagom stora bitar". Räkna med att det tar någon timme i ugnen. Sänk temperaturen mot slutet för att det inte ska bli bränt. När brödet är nästan torrt - stäng av ugnen, sätt luckan på glänt och låt det hela kallna. Förvara torrt.

Tips: Om du använder sötat proteinpulver behövs ingen ytterligare sötning (enligt mig). Istället för stevia går det utmärkt att söta med agave, socker, sirap, lönnsirap eller något annat sött.

Knäckebrödet är glutenfritt, sojafritt, mjölkfritt, äggfritt, nötfritt, sesamfröfritt och förstås veganskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar