onsdag 4 februari 2015

En lite mindre kladdkaka utan ägg och mjölk

Det här receptet är bara provbakat en gång, så jag vågar inte lita på att resultatet blir bra nästa gång jag försöker. Mina kladdkakor har en tendens att bli lite halvknepiga emellanåt. En starkt bidragande orsak till det är att jag nästan aldrig mäter upp ingredienserna utan bara tar "lite lagom" mycket. Hur som helst, för framtida eventuella behov kommer en variant till på kladdkaka. Fördelen med det här receptet är att det bara innehåller ingredienser som man normalt sett har hemma. Och första försöket blev lyckat. Om än något kladdigt... Om du inte vill ha en kaka som rinner lite i mitten rekommenderas längre gräddningstid, kanske 30 min istället för 25 (men det beror även på ugnen).

EN LITE MINDRE KLADDKAKA UTAN ÄGG OCH MJÖLK
2 dl strösocker (eller råsocker, kokossocker, farinsocker för lite kolaaktig smak)
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl rapsolja
ca 1 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och så mycket vatten att det går att blanda det hela till en tjock, klibbig smet. Pytsa ner smeten i en smord och mjölad ugnssäker form. Grädda i 175 grader, 25 min eller tills lagom kladd har uppnåtts. Låt svalna och servera sedan, antingen som den är, eller med vispad veggogrädde (t.ex. kokos-) eller glass.

Den här kakan är äggfri, mjölkfri, sojafri, vegan, och borde kunna göras glutenfri om man ersätter vetemjölet med "glutenfritt" mjöl (egen mix av 1 dl glutenfritt "helmjöl" såsom bovete, ris, teff, durra + 1-2 msk glutenfri stärkelse + 1 krm xanthangummi eller ½ tsk fiberhusk) kanske? 

1 kommentar:

  1. Jag testade att ha i 1 msk extra mjöl. Det gjorde underverk!

    SvaraRadera