fredag 28 november 2014

Glutenfritt saffransbröd

Här kommer ett helt fantastiskt recept på glutenfritt saffransbröd. Just det, saffransBRÖD, d.v.s. bröd med saffran i. Samt lite sötning i form av flytande stevia. Glutenfria lussekatter, fast lite nyttigare, enligt mitt sätt att se det. Smakar nog ganska likt vanliga lussekatter, men eftersom jag inte har testat det på ett par år vet jag inte riktigt. Vansinnigt goda var de i alla fall. Jag formade visserligen inte bröden som lussekatter, men jag tror faktiskt att det skulle vara fullt möjligt att rulla ut degen till fingertjocka längder och vrida dem till traditionella "S-katter" om man vill. Även om det förmodligen är förenat med en del klet. Teffmjöl och hemmalet mjöl på röda linser kan ersättas av andra glutenfria mjöler, t.ex. bovetemjöl, durramjöl, hirsmjöl, quinoamjöl, möjligen fullkornsrismjöl och/eller mandelmjöl. Bli inte nervös om degen är mer som en smet när du rör ihop den. Den tjocknar nämligen under jästiden och blir mer "deglik" i konsistensen. Den uppmärksamme ser att receptet utgår från mitt aprikos-fröbröd, men att smaksättningen är annorlunda.

GLUTENFRITT SAFFRANSBRÖD
140 g röda linser, malda till mjöl i en mixer/blender
150 g teffmjöl
30 g pofiber
30 g russin
20 g soltorkade aprikoser i bitar
20 g fibrex
20 g linfrön
10 g fiberhusk
1 tsk malen kardemumma
0.5 g saffran (= 1 paket), stöt den lite med mortel
20 g jäst
2 tsk stevia med vaniljsmak (jag använde den här. Kan ersättas av andra sötningsmedel, kanske i första hand flytande stevia för att proportionerna vätska till torra ingredienser ska stämma. Smaka av så att det blir lagom sött!)
7 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser + jäst. Tillsätt vatten och stevia. Rör ihop till en smet. Låt jäsa övertäckt i 2-3 timmar. Rör ihop och forma till "bollar" med hjälp av en sked (eller baka ut till traditionella lussekatter, enklast med fuktade händer). Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa i ytterligare 1-2 timmar. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i ca 20 min. Låt svalna och provsmaka. Mums!

Äggfria, mjölkfria, sojafria, vetefria, glutenfria, spannmålsfria, men innehåller baljväxter (linser), jäst och stenfrukter (aprikoser). För baljväxtfri variant kan du testa att byta linsmjöl mot bovetemjöl, teffmjöl, durramjöl, rismjöl eller hirsmjöl. Det borde gå att använda 1-2 tsk xanthangummi istället för fiberhusk. Stenfruktfria om aprikoser utesluts och mer russin används. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar