torsdag 20 november 2014

Aprikosfröbröd med lins- och teffmjöl

Som en spinn-off på det förra receptet jag publicerade har jag lekt lite med andra mjölsorter. Jag vill som bekant gärna ha glutenfria bröd med lite högre fiber- och proteinhalt än vad de "normala" recepten ger. Istället för att förlita mig på proteinpulver ville jag utveckla någonting som kan fungera även för den som INTE vill inta suspekta produkter från andra sidan Atlanten. Här är resultatet! Testbakat åtminstone tre gånger, även om jag en av gångerna bytte ut pumpafrön mot sesamfrön. Teffmjöl är förvisso svårt att få tag på, men har du tur kan det finnas i "utländska" butiker. Annars går det att beställa på t.ex. Bodystore.com, eller i värsta fall ersätta med bovetemjöl. Tillsätt salt om du är van vid saltat bröd.

APRIKOSFRÖBRÖD MED LINS- OCH TEFFMJÖL, 17-18 portionsbröd
140 g röda linser, malda till mjöl i blender/mixer
150 g teffmjöl (eller durra eller bovetemjöl)
60 g osvavlade torkade aprikoser, klippta i bitar
30 g pofiber
20 g fibrex
20 g pumpafrön
20 g linfrön
10 g fiberhusk
15-20 g jäst
7 dl kallt vatten

Blanda alla torra ingredienser. Rör ut jästen i lite av vattnet, och häll ner det i mjölblandningen. Rör ihop noggrant och låt jäsa i 3 timmar. Var inte orolig om "degen" är väldigt lös när du precis har rört samman den - den sväller under jäsningen. Forma portionsbröd med hjälp av en eller två matskedar (du behöver alltså inte kladda med händerna) och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa 1 timme till (eller mer) och grädda sedan i 175-200 grader i ca 20 min. Låt svalna på galler. Jag brukar frysa bröden direkt för att bevara färskheten så bra som möjligt, och bara tina det jag behöver för dagen.'

Fria från mjölk, ägg, gluten, vete, nötter, soja, men innehåller stenfrukter (aprikoser), baljväxter (linser) och jäst. Näringsinnehåll: 83 kcal, 1.3 g fett (varav 0.1 g mättat), 12.8 g kolhydrater, 4.2 g protein och 5.0 g kostfiber (om en sats ger 17 bröd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar