måndag 24 november 2014

Apelsinkolatårta med hallonmoussefyllning

Den här tårtan är en modifikation av ett recept på kolatårta som fanns i en tidigare upplaga av "Sju sorters kakor". Min mamma brukade göra den när jag eller mina systrar fyllde år; hela familjens favorittårta. Originalversionen består av sockerkaksbottnar som är ihoplagda med vaniljkräm emellan. Garneringen består, precis som i min version, av chokladkola - med tillägg av flagad mandel. Jag bakade tårtan till firandet av min numera 5-åriga pys (han fyller år precis när detta inlägg publiceras), istället för en "Spiderman-tårta". Han blev inte alls ledsen utan tyckte att tårtan var det godaste på hela kalaset:-).

APELSINKOLATÅRTA MED HALLONMOUSSEFYLLNING
Botten (som blir väldigt kompakt, ska öka bakpulvret nästa gång)
2½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
3 msk tapiocastärkelse
2 tsk bakpulver
1 dl flytande margarin
rivet skal och saft av 1 apelsin (ekologisk/obesprutad)
3½ dl vatten (så att det totalt sett blir 4½ dl vätska)

Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt margarin, apelsinsaft och vatten och rör till en slät smet. Häll den i en smord och bröad (eller mjölad) form, gärna med löstagbar botten. Jag använde en form som är 26 cm i diameter. Om din är mindre måste gräddningstiden öka. Ställ in i 175 grader varm ugn i 40 min, eller till en provsticka kommer upp torr när den sticks ner i botten. Låt svalna 5 min, stjälp upp och låt sedan kallna under bakduk. Dela kakan i två bottnar. Lägg den ena på uppläggningsfatet med några remsor bakplåtspapper precis vid kanterna (som kan dras bort när garneringskolan har lagts på, så att fatet hålls hyfsat rent).

Hallonmousse
1 dl vatten
1 påse vegegel
150 g frysta hallon
1 msk strösocker
2 dl vegansk vispbar grädde (jag använde GoGreens havrebaserade)
ev, 1 msk kokosmjöl + lite xanthangum för att få moussen fastare

Vispa vegogrädden. Koka upp vatten och vegegel så att det tjocknar. Tillsätt socker och hallon och rör om, så att hallonen tinar. Rör ihop det med vegogrädden och kyl det hela. Om moussen verkar för lös - rör ner lite kokosmjöl och ev. xanthangummi för att få den fastare, Bred på moussen över den ena tårtbottnen, och lägg den andra ovanpå.

Chokladkolatäcke
2 dl vegogrädde (jag använde Carlshamns havrebaserade matlagningsgärdde)
2½ dl florsocker
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
1 msk margarin

Blanda samman allt utom margarinet i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och sjud till en tjock kola som nästan klarar kulprovet (d.v.s. när smeten nästan går att forma till en kula när man droppar några droppar av den i kallt vatten). Rör ner margarinet och låt kolan svalna en pyttestund. Häll sedan över tårtan och försök "putta ut den" så att den täcker hela toppen och kanterna. Låt stelna och dra bort bakplåtspappersremsorna. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar