tisdag 15 april 2014

Raw aprikos-mandel-gojibollar

Mer raw-bollar... Busenkelt att göra, försvinnande gott att äta. Betydligt godare än det snacks som säljs på godishyllorna i vanliga butiker, och betydligt billigare än de färdiga rawfood-bollar och -bars man kan hitta på nätet och i hälsokosten. Jag älskar att äta mina godisbollar i halvfryst tillstånd, så antingen slänger jag in dem i frysen i en halvtimme direkt efter att jag har gjort dem (för att sedan äta upp dem), eller plockar fram dem en halvtimme-timme innan jag ska äta dem. Om du inte tål mandel kan du ersätta med några frön (solros-, pumpa-, melon-) eller nötter som du tål. Även pinjenötter (som inte är riktiga nötter) borde fungera fint.

RAW APRIKOS-MANDEL-GOJIBOLLAR
½ dl mandel mixade till mjöl (alternativt 30 g vanligt mandelmjöl)
30 g torkade mörka aprikoser
15 g gojibär

Lägg alltsammans i en mixer eller blender (liten) och kör till en smet av lagom konsistens - släta för kolaaktig, grövre för tuggigare variant. Om du utgår från mandelmjöl kan det hända att det inte blir någon riktig smet, utan mer som en grynig deg (som pajdeg innan man tillsätter vatten). Testa att forma bollar ändå - det brukar gå bra och även om det är lite svårt blir de godare om man inte tillsätter något vätskigt. Alternativt kan man nog blanda i lite olja. Forma till små bollar och ställ kallt till servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar