måndag 7 april 2014

Glutenfria kladdiga bruna bönchokladmuffins med (eller utan) smak av romerska bågar

De här muffinsarna har jag gjort vid ett par tillfällen nu, ända tills mitt lager av bruna bönor tog slut. Då gick jag vidare och mixtrade upp adukibönorna istället (det kommer i nästa inlägg). Inspirationen kommer från Fannys recept på Double chocoloate black bean fudge brownies - som låter betydligt godare än det jag har döpt mitt recept till. Bruna bönmuffins, liksom... Men jag tyckte faktiskt att dessa lite bortglömda bönor (som man KAN äta annat än i den traditionella bruna bönstuvningen som man fick i skolbespisningen om man gick i skolan förra seklet) gör sig UTMÄRKT i just kladdiga muffins. Dessutom går det att få tag på inhemskt odlade bönor - de odlas i liten skala på Öland och runt Kalmar, framför allt. Och när man ändå är i farten, kan man koka en stor sats och göra några bönchips-crisps samtidigt.

GLUTENFRIA KLADDIGA BRUNA BÖNCHOKLADMUFFINS MED (ELLER UTAN) SMAK AV ROMERSKA BÅGAR, 8 st
100 g bruna bönor (torrvikt, motsvarar ca 220 g kokta) - kan ersättas av en burk blandade bönor även om resultatet inte blir exakt detsamma
1 msk (10 g) hela linfrön
½ dl vatten
15 g kakao (jag gillar Kung Markattas bäst)
15 g carob
10 droppar stevia med vaniljsmak, eller vaniljarom/vaniljsocker + valfri sötning (t.ex. flytande stevia, lönnsirap, agave)
ev. 10 droppar stevia med chokladsmak
1 tsk bakpulver
1 tsk finrivet skal av obesprutad apelsin (d.v.s. ekologisk eller KRAV) - för "med" smak av Romerska bågar (uteslut annars)
vatten eller annan vätska till lagom konsistens

Börja med att blötlägga bönorna i 6 timmar eller mer. Koka dem riktigt mjuka (häll av blötläggningsvattnet, koka upp dem i nytt vatten och låt koka i 10 min, häll av vattnet och låt koka upp i nytt vatten, sjud sedan i 1-2 timmar). Blanda linfrön med ½ dl vatten och låt stå i 10 min så att det blir lite geléaktigt. Mixa ihop alltsammans med så mycket vätska att det blir en ganska kladdig men slät smet. Smaka av så att det blir tillräckligt sött. Klicka ner den i muffinsformar, och grädda i 175 grader, 15 min. Låt svalna, ställ in i kyl och FÖRSÖK att vänta några timmar innan du provsmakar. Bäst dagen efter och kan frysas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar