fredag 11 april 2014

Bönblondiemuffins med kokos, mesquite, kardemumma och kanel (glutenfria)

När jag hade gjort slut på mitt lager av bruna bönor började jag som sagt var baka med adukibönor istället. En gammal goding till favoritböna när det rör sig om bakning och söta saker - men för den som inte har provat kan jag även tipsa om att använda adukibönor i biffar, bullar, burgare och grytor, eller varför inte som pajfyllning eller i en veggo-shepherds pie? Har MASSOR av recept... Fast alla har jag nog inte bloggat om. Hur som helst - de här blondiemuffinsarna påminner starkt om det här receptet, men istället för att använda dadlar som sötning har jag tillsatt stevia. Dessutom har jag inte använt något proteinpulver. Kokosfibermjöl (fettreducerat kokosmjöl) har en tendens att "torka ut" bakverk och bröd, men i det här fallet tyckte jag att det blev väldigt bra. I kombination med pofiber och LITE fiberhusk påminner konsistensen faktiskt lite om "vanliga" muffins. Gott var det i alla fall! Mesquitepulver finns att beställa på iherb.com (såklart, använd min kod om du handlar för första gången, TGG629, så får du upp till 10% rabatt på ditt köp) eller i butiker med rawfood.  Har du tur kan du även hitta det i hälsokostaffärer - titta i avdelningen för "superfoods" i så fall:-).

BÖNBLONDIEMUFFINS MED KOKOS, MESQUITE, KARDEMUMMA OCH KANEL (glutenfria), 20 st
250 g adukibönor (torrvikt, motsvarar ungefär 600 g kokta)
50 g pofiber
30 g kokosfibermjöl (eller kokosmjöl)
2 msk mesquitepulver
1 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
1 tsk stött kardemumma
1 tsk fiberhusk
1 dl kokosmjölk (eller mer)
vatten (eller mer kokosmjölk) till lagom konsisten, ca 2 dl tror jag
kokosarom om du får tag på det
20 steviadroppar med vaniljsmak (eller vaniljpulver/-arom/-socker + flytande stevia/agave/lönnsirap)

Blötlägg bönorna i minst 6 timmar och koka dem sedan riktigt mjuka (häll av blötläggningsvattnet, koka upp i nytt vatten och låt koka i 10 min, häll av vattnet, häll på nytt vatten och låt sjuda under lock tills bönorna är mjuka vilket tar 30-60 min beroende på hur lång tid de har legat i blöt och hur gamla de är). Låt rinna av. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt bönorna, sötning, vätska och mixa till en slät röra. Till skillnad från bönmuffinsarna i föregående recept ska denna "smet" vara lite torrare, ungefär som en bulldeg fast utan "segheten". Lägg röran i formar och grädda i 175 grader (med varmluft), 15-20 min. Låt svalna under bakduk. Går fint att frysa! Förvara annars i kyl - borde hålla åtminstone i några dagar där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar