måndag 24 mars 2014

Honungsmarinerade sojakotletter med raw tomat- och citroncashewsås

Det här receptet har jag sparat på ett tag. Jag hade tänkt lägga det som ett sista inlägg före min bloggpaus, men sedan kom jag på så många andra matexperiment att jag bara sköt upp och sköt upp och sköt upp publiceringen. Nu får ni receptet i alla fall (på min mans födelsedag:-)) - så får vi se hur mycket bloggande det blir härefter. Receptet är i vegankretsar väldigt kontroversiellt, eftersom jag använder honung till marinaden. Men, i min familj kallar vi oss veganer även om vi då och då äter honung, och så är det med det (jag brukar säga att vi är veganer, men äter honung). Vissa tycker nog inte att vi är veganer på riktigt av den anledningen, men det struntar jag faktiskt i. Av miljöskäl finns det ingen anledning till att avstå från just honung, eftersom bina fyller en mycket viktig funktion som pollinerare. Rapsskördarna skulle t.ex. bli mycket lägre om det inte fanns bin som pollinerade blommorna, och även många fruktträd gynnas av att det finns bin nära odlingarna. Vill du INTE använda honung går det bra med lönnsirap istället - även om smaken blir lite annorlunda:-). Vi bjöd våra allätande grannar på detta när de höll på att renovera - mycket uppskattat, även om det var fejkkött. Morotsstavar och klyftpotatis till. Mums!

HONUNGSMARINERADE SOJAKOTLETTER MED RAW TOMAT- OCH CASHEWSÅS
5 stora bitar torrt sojakött (Vantastic foods sojasteaks, de är jättelika, kan ersättas av dubbelt så många sojafiléer från t.ex. Veggo, som finns i välsorterade livsmedelsbutiker) + hett vatten så att det täcker
2 msk honung eller lönnsirap om du inte vill äta honung
2 msk senap
2 msk hett vatten
1 tsk fem peppar (kryddkvarn med hel svart-, vit-, krydd-, grön- och rosépeppar)
1 msk riven ingefära
½ dl rapsolja
2 msk mirin
mer rapsolja till stekning

Blötlägg sojaköttstekarna i hett vatten i minst 10 min. Krama ur dem noggrant - jag brukar lägga bitarna i en gryta, och med handen trycka ner stekarna mot botten, hälla av vattnet, och upprepa ett antal gånger tills jag inte får ut så mycket mer vatten varje gång jag pressar. Gör marinaden genom att lösa upp honungen i den mindre vattenmängden (eller använd flytande honung, då behövs dock lite mer). Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl till en marinad. Lägg sojaköttstekarna i den och låt marinera i några timmar - i rumstemperatur är OK om du ska tillaga samma dag eller om det är sommar, annars i kylskåp. (Om du tänker göra såsen till är det lämpligt att ha nötterna i blöt samtidigt som sojaköttet marineras). Stek sedan de marinerade sojaköttbitarna i ganska het olja tills de får fin färg.

RAW TOMAT- OCH CASHEWSÅS
1 dl naturella cashewnötter
finrivet skal av 1/4 citron (obesprutad, d.v.s. ekologiskt odlad eller KRAV-märkt)
3 hackade soltorkade tomater som INTE ligger i olja
svartpeppar
vatten till lagom konsistens

Blötlägg cashewnötterna i några timmar i kallt vatten. Häll av blötläggningsvattnet. Mixa nötter, citronskal, soltorkade tomater och svartpeppar med så mycket vatten att det blir lagom såsig konsistens (jag vill ha den ganska tjock) - börja med lite vatten och tillsätt mer efter hand.Servera som tillbehör till sojaköttet - eller som dipsås till grönsaksstavar och kex:-).

TIPS: Sojaköttet går utmärkt att grilla! Såsen passar till mycket annat, som t.ex. pålägg om man använder mindre vatten och därför får till en tjockare konsistens, i smörgåstårta, till bakad potatis etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar