lördag 22 februari 2014

Stekt tofu i sweet chili och woksås pimpad med apelsin och ingefära

Här kommer en gammal favorit i lite ny tappning. Jag var lite tveksam till om jag skulle publicera receptet, men eftersom pysen tyckte att det var så gott bestämde jag mig för att lägga upp det i alla fall. Även om det nästan är identiskt med det recept som redan finns på bloggen. Till detta serverades nudlar. Jag och den sojaallergiska lillpysen fick äta apelsinpimpad pumpa-spenatgryta istället. Det var gott det med.

STEKT TOFU I SWEET CHILI OCH WOKSÅS PIMPAD MED APELSIN OCH INGEFÄRA
400 g fast tofu
en rejäl skvätt rapsolja
2 finstrimlade morötter
1 msk finhackad ingefära
2 msk sweet chilisås
1-2 msk woksås
rivet skal av 1/4 apelsin (obesprutad såklart)

Skär tofun i skivor. Dela skivorna på mitten och skär sedan de fyrkantiga bitarna diagonalt så att du får ett antal triangelformade tofubitar. Hetta upp oljan i en stekpanna. Lägg ner tofubitarna försiktigt så att de inte går sönder. Stek dem tills de är bruna på undersidan (det tar några minuter eftersom tofu innehåller mycket vatten som måste koka bort innan en stekyta bildas), och vänd dem sedan. Fortsätt steka tills andra sidan är gyllenbrun. På så vis går bitarna inte sönder vid tillagningen. Tillsätt morötter och ingefära. Fräs vidare i några minuter, rör om då och då, tills morotsstrimlorna fortfarande har lite tuggmotstånd kvar. Blanda ner sweet chili, woksås och apelsinskal. Rör om och servera bums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar