söndag 16 februari 2014

Fula men goda proteinboostade bovete-pumpafrö-linfröbröd

Det här små bröden är verkligen inte snygga, och heller inte busenkla att baka eftersom degen är mer än lovligt kladdig. Däremot tycker jag att de är farligt goda! Som (vego)grädde på moset är näringsvärdet mycket bättre än i köpebröd, som i det glutenfria fallet oftast är proteinfattiga och baserade på stärkelse. Om man, som jag, inte kan äta vetestärkelse, havre och sådant som innehåller soja är utbudet väldigt skralt. Och dyrt. Så nu bakar jag eget bröd igen om jag hinner. Just denna gång använde jag xanthangummi som "bindemedel". Det kan vara lite klurigt att få tag på, i och med att det ofta är slut i de svenska webbutikerna... Om man inte drar sig för att beställa från utlandet rekommenderar jag som vanligt iHerb - har själv blivit helt beroende av den butiken och beställer grejer var och varannan vecka (glöm inte att använda min rabattkod TGG629 om du beställer för första gången). Får du inte tag på xanthangummi tror jag att det fungerar det hyfsat bra med 1 tsk fiberhusk i just detta recept. Ska testa att använda det nästa gång (=om några dagar) och lovar att uppdatera receptet sedan! Jag har testat det och resultatet finns här!

FULA MEN GODA PROTEINBOOSTADE BOVETE-PUMPAFRÖ-LINFRÖBRÖD, 12 platta kakor
200 g bovetemjöl
2 skopor (= 54 g) naturellt risprotein (jag använder helst Growing Naturals, som enligt mig är bäst; ersätt med rismjöl om du inte vill använda proteinpulver)
40 g teffmjöl (kan ersättas av mer bovetemjöl, mandelmjöl eller annat glutenfritt mjöl om du inte får tag på teff)
30 g hela linfrön
30 g pumpafrön
20 g pofiber
10 g jäst
½ tsk xanthangum
3-4 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Smula ner jästen (plus ev. lite salt om du vill ha salt bröd - det vill inte jag) och tillsätt så mycket vatten att det blir en väldigt kladdig smet. Låt den jäsa under lock (jag bakar i gryta) i någon timme eller två. Använd två skedar till att pytsa ut smeten till 12 brödklickar på en bakplåtspappersförsedd plåt. Platta till varje brödklick med hjälp av mjölad eller fuktad hand, så att de blir ungefär 1 cm tjocka. Låt jäsa i 30 min. Grädda sedan i 15-20 min, 200 grader (eller 175 grader med varmluft) och låt bröden svalna på galler under bakduk. Frys in det du inte äter upp samma dag för bästa hållbarhet.

Eftersom jag ändå har näringsberäknat dessa för egen del: Varje bröd innehåller ca 110 kcal, 8 g protein, 3 g fett, 14 g kolhydrater varav 3.5 g kostfibrer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar