måndag 13 januari 2014

Pumpachokladpudding

Av en händelse bestämde jag mig för att göra chokladpudding baserad på pumpa härom kvällen. Det blev riktigt lyckat! Krämigt, lite bittert, precis sådär som jag vill ha min choklad - inte för söt. När jag var liten tyckte jag nästan bara om mjölkchoklad eller sådan som smakade lite mint eller apelsin. Eller ännu hellre blandad med kola. Och förstås, en choklad som hette "romrussin" och försvann någon gång i slutet av 1980-talet - min morfars favorit. Min mamma har berättat att när jag var riktigt liten och HON ville ha choklad men inte ville att jag skulle få det, köpte hon chokladkakor. Jag förstod nämligen inte att det var choklad - för choklad var ju förpackad i rullar. Eller? Numera är det som sagt var mörk choklad som gäller. Även om det FINNS vegansk mjölkchoklad och vit choklad smakar den för lite choklad enligt mig. Och är på tok för söt (OK, det finns ETT undantag på den vita sidan: vit choklad blandad med kaffe - fantastisk kombination). Hur som helst - här är pumpachokladpuddingreceptet.

PUMPACHOKLADPUDDING
200 g bakad eller lätt rostad butternutpumpa (jag skär i bitar/skivor och kör i micron tills de blir mjuka), även pumpapuré på burk eller motsvarande mängd kokt mosad sötpotatis borde fungera fint
1 msk gott kakaopulver (jag gillar Kung Markattas, som inte är framställd med tillsats av surhetsreglerande medel)
vaniljpulver eller vaniljarom
2 färska dadlar (eller någonting annat att söta med, t.ex. stevia, agavesirap, socker)
osötad mandelmjölk till lagom konsistens (annan växtmjölk går också bra - även sötad eller smaksatt skulle jag tro)

Mixa alltsammans till en slät och fin puré. Lägg upp i glas och kyl. Servera gärna med en klick vispad veggogrädde eller lite kokosmjölk, hallon, mullbär, gojibär eller något annat smaskigt.

Tips: Om du av någon anledning behöver proteinboosta din kost går det utmärkt att tillsätta någon matsked hampa- eller GOTT risprotein (=Growing Naturals enligt mig, de flesta andra smakar minst sagt BLÄ och duger bara att blanda i brödbaket).

Tips 2: Det är jättegott att blanda ner någon halvdeciliter frusna hallon i den färdiga purén. Om man mixar pumpan medan den fortfarande är varm tinar hallonen samtidigt som purén kyls av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar