tisdag 7 januari 2014

Lillpysens favoritfrukost - havregurt med risprotein, hirsflingor, chiafrön, banan

Min minsting är inte överdrivet förtjust i frukost om det är fel sak som serveras. Till skillnad från sin storebror, som tycker att frukosten är dagens höjdpunkt. Dietisten tycker att lillpysen ska äta berikad mjölk- och sojafri barngröt en gång om dagen för att säkerställa att han får i sig järn. Det tycker inte lillpysen. De morgnar jag gör gröt - äter han max 3 teskedar och går sedan över till att tigga riskakor. De morgnar han får detta - äter han upp allt i sin lilla skål och vill helst ha mer... Eller en halv deciliter dinkelpuffar att pilla med medan storebror slevar i sig gröt och smörgåsar i parti och minut.

LILLPYSENS FAVORITFRUKOST, 1 lillpysportion
1 dl naturell havreyoghurt (Oatly)
1-2 msk hirsflingor
1 msk naturellt risprotein (jag beställer från iHerb, 80% rent risprotein)
½ msk chiafrön
½ liten ekobanan
kosttillskott: B12-spray någon gång ibland, 6 droppar algolja för omega-3 (DHA, EPA)

Blanda ihop allt med mosad banan. Servera bums eller låt stå och tjocka till sig lite i kylskåpet i någon halvtimme. Kan smaksättas med t.ex. kanel, kardemumma, vanilj, saffran, kryddnejlika eller någonting annat som barnet gillar, och bananen kan ersättas med kokt mosat äpple, rårivet äpple, mosade dadlar, bär, mosad mango eller vad som nu går hem. Min lillpys är som bekant allergisk så jag är lite försiktig med vad jag ger honom. Men banan och dadlar går bra:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar