fredag 6 december 2013

Mjölk-, ägg- och sojafria lussekatter 2013

Nu är årets lussekatter till familjen bakade! Fria från typ allt utom gluten. Veganska såklart. Och mycket fluffiga och goda enligt pys och man som har provsmakat. Fin färg får bullarna om man tillsätter lite grahamsmjöl som jag gjorde. Ännu mer färg blir det om strösocker byts ut mot råsocker eller brun farin. Mer saffran kan man förstås också ha i om man känner för det. Personligen föredrar jag lite mindre saffran än vad de flesta recept anger, så du kan lätt dubbla mängden om du vill ha stark smak av världens dyraste krydda.

MJÖLK-, ÄGG- OCH SOJAFRIA LUSSEKATTER 2013
25 g jäst
8 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl strösocker
0.5 g saffran
100 g mjölk- och sojafritt fast margarin (Carlshamns använder jag)
Vatten till lagom konsistens, ca 3-4 dl
Russin till garnering och ev i degen

Arbeta ihop alla ingredienser till en smidig deg. Smält INTE margarinet! Degen bör knådas i minst 5 min för hand för att bli smidig nog. Låt jäsa under lock (jag använder alltid grytor som degbunke för jästa degar) i några timmar (minst 1). Knåda degen en liten stund. Baka ut till lussekatter och dekorera med russin. För att russinen inte ska trilla ur vid gräddningen brukar jag baka in dem i degen när jag formar den och ibland knådar jag in några extra russin i degen. Man kan även blötlägga russinen en strund för att de ska behålla saftigheten. Lägg lussekatterna på bakplåtspapper på plåt och jäs i någon timme under bakduk. Grädda mitt i ugnen, 225 grader i ca 8 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar