fredag 20 december 2013

Hemgjord nyttig nutella/nötcreme (mjölkfri)

Den här varianten av nutella/nötcreme är mycket nyttigare än sina köpbara föregångare. Bara nötter, sötning (dadlar), kakao, kokosolja och lite vanilj - renare mat är svår att hitta. Jag gjorde den när min stora pys ville prova att äta Mozartkulor och jag inte hade varit förutseende nog att ha mjölkfri nougat/nötcreme hemma, och den blev riktigt bra! Ännu bättre hade den blivit om jag hade kört den i min höghastighetsmixer, men eftersom minstingen är allergisk mot hasselnötter vill jag hålla den mixern fri från nötspår. Därför blev massan lite grövre och kornigare i konsistensen. Om du vill göra en raw-version av nutellan struntar du bara i att rosta hasselnötterna innan malningen.

HEMGJORD NYTTIG NUTELLA/NÖTCREME (MJÖLKFRI), en liten sats
40 g hasselnötter (ungefär 3/4 dl)
2 färska dadlar
½-1 msk kakao av god kvalitet (jag gillar Kung Markattas, som är framställd utan surhetsreglerande medel)
½-1 msk kokosolja
1 knivsudd vaniljpulver (mald vaniljstång)

Rosta hasselnötterna tills de börjar dofta i ugn, stekpanna eller micro med crispfunktion (i min mikrovågsugn tar det 2 min i crisppanna). Låt dem svalna. Mal eller mixa till ett fint mjöl. Tillsätt (mosade om du mal nötterna) dadlar, kakao och kokosolja och blanda/mixa till en massa. Vill du ha en mer flytande nutella/nötcreme är det bara att blanda i mer kokosolja eller lite vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar