lördag 21 december 2013

Extragod mjölk- och sojafri risgrynsgröt

Det börjar bli allt vanligare att livsmedelsbutiker "rear ut" varor med kort återstående tid till bäst-före-datum som ett led i att minska sitt svinn. Bra, tycker jag, som ofta köper sådana produkter. Eftersom specialvaror kan vara svåra för vissa butiker att bli av med är det inte helt ovanligt att jag köper "gurt" och "dryck" till nedsatt pris och någon gång har jag hittat glutenfria produkter för ungefär halva priset jämfört med vad det brukar kosta. Härom dagen var det havremjölk som var billigt. Vad gör man av en liter havremjölk? Plättar blev det senast, så denna gång blev det gröt. OCH VAD DET ÅTS! Båda barnen älskade gröten, och även mannen fick en portion. Till gröten serverades en sås av mixade jordgubbar, färska dadlar och vaniljsocker, samt knäckebröd med skivad veggokorv. Mums, tyckte min stora pys, som tryckte i sig tre grötportioner! Tyvärr är denna gröt inte glutenfri eftersom den innehåller havremjölk, så byt mot rismjölk och risgrädde istället om du är känslig mot spannmål (vilket jag är). Eller mandelmjölk och -grädde (om du tål mandel men inte gluten). Eller 2 burkar kokosmjölk och vatten om du vill ha kokossmak på gröten.

EXTRAGOD MJÖLK- OCH SOJAFRI RISGRYNSGRÖT
2½ dl grötris (rundkornigt vitt ris)
1 dl vatten
2 dl havremjölk (Oatlys använde jag denna gång)
1 msk mjölk- och sojafritt margarin (Carlshamns)
7 dl havremjölk
2 dl havregrädde

Koka riset med vatten, margarin och den mindre mängden havremjölk på svag värme i 5-10 min. Tillsätt resten av havremjölken och låt sjuda på mycket svag värme i 1 timme ungefär. Rör ner havregrädden, värm upp och servera, gärna med kanel och jordgubbssås eller kanel och havremjölk.

Tips: Blanda i en påse saffran, lite russin, kanske någon deciliter hackad eller mald mandel, lite extra vätska och lägg i smord form och grädda i ugnen i 30 min på 200 grader så får du en god saffranspudding. Eller blanda med mald mandel, lite bittermandel och socker för en god efterrätt - båda alternativen blir jättegoda med hallonsås (samma koncept som jordgubbsvarianten) till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar