onsdag 20 november 2013

Raw bananbakelser med chokladtopp

Det här var bland mina första försök till raw food-kaka på senare år. Jag höll på mer med det för 15 år sedan när det inte var så trendigt och få ingredienser fanns att få tag på. Numera äter jag sällan måltider bestående av enbart råa livsmedel, eftersom min mage inte klarar av det. Men frukt, nötter och vissa grönsaker fungerar fint. Receptet nedan innehåller honung, men det går att byta ut den mot lönnsirap eller agavesirap för den som håller hårt på det veganska. Den som är fundamentalist vad gäller raw food kollar säkert så att russinen inte innehåller svaveldioxid, använder raw kakao, och att honungen verkligen är oupphettad. Men som sagt, här fuskar vi friskt och äter honung (inte lillpys dock, han är för liten) och har inga problem med livsmedel som är värmebehandlade (bättre ur mag- och livsmedelssäkerhetssynpunkt). Gott blev det hur som helst, även om det var ett himla kladd att få till bakelserna.

RAW BANANBAKELSER MED CHOKLADTOPPING, 6 ganska stora
Mandelkolabotten:
1 dl sötmandel
2 msk russin
4 urkärnade färska dadlar (eller 2 medjool-dadlar, blötlagda)
1 msk mesquitepulver

Banancremefyllning:
2 dl cashewnötter
1 stor ekologisk banan
1 msk kokosolja
1 msk honung

Chokladtopping:
3 msk kokosolja
2 msk honung
1 msk kakaopulver (raw för den som är strikt)

Mixa ihop alla ingredienserna till mandelkolabotten lite grovt. Forma sex små rundlar och lägg i formar - jag använde stora muffinsformar i papp. Mixa cashewnötterna till ett fint mjöl. Tillsätt banan, kokosolja och honung och mixa vidare till en smet. Bred den över bottnarna. Ställ i frysen i åtminstone en timme. Smält ihop ingredienserna till toppingen och låt svalna en stund. Fördela över banancremefyllningen. Tillbaks in i frysen och förvara bakelserna där tills 30 min innan de ska avnjutas. Smaklig spis! De är mäktiga, så det kanske räcker med en halv efter en större måltid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar