torsdag 19 september 2013

Sprött linsknäcke

Ännu ett recept från vistelsen hos svärföräldrarna... I form av ett mycket sprött och gott knäckebröd, som jag slängde ihop innan vi skulle till Liseberg med barnen. Dock hade vi INTE med oss knäckebrödet som matsäck - det faller sönder i sina beståndsdelar vid närmare betraktelser (nja, inte riktigt,men nästan). Jag kan tänka mig att det blir mycket mer sammanhängande om man tillsätter fiberhusk eller xanthangummi (som jag aldrig har testat men har hört mycket positivt om), men det hade jag inte tillgång till. Smaken på knäcket var det i alla fall inte något fel på, särskilt inte med Maxos hummus och hemodlad gurka på:-P.

SPRÖTT LINSKNÄCKE
1 dl små linser
2 dl vatten
1 dl pofiber
1 dl kokosmjöl (Risentas den här gången)
1 dl linfrön
3/4-1 dl pumpafrön
3 dl kokhett vatten

Koka linserna i den första vattenmängden tills de blir mjuka men inte sönderkokta (ca 30 min UTAN blötläggning innan). Tillsätt pofiber, kokosmjöl, linfrön, pumpafrön och kokhett vatten (häll inte av linserna innan). Blanda samman till en deg som håller ihop någorlunda. Tryck ut den tunt på ett bakplåtspapper. Grädda i 150-175 grader varm ugn i 75 min eller tills knäckebrödet är hyfsat torrt. Stäng av ugnen, ställ ugnsluckan på glänt (med hjälp av t.ex. en träslev) och torka knäcket under ett heldagsbesök på Liseberg. Eller tills ugnen har kallnat. Bryt sedan knäckebrödet i lagom stora bitar och förvara det torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar