tisdag 27 augusti 2013

Tomat- och tofugratäng

Just nu är våra middagar (och alla andra måltider också, för den delen) rätt hemska, med en kinkig lillpys som studsar upp och ner i mitt knä samtidigt som jag ska försöka få i mig, honom och eventuellt även pysen den äldre lite mat. Mannen bara suckar och stånkar, och jag känner mig otillräcklig:-(. Till råga på allt verkar lillpys vara överkänslig, alternativt allergisk, mot soja (bland mycket annat), och i kombination med min gluten-spannmålskänslighet och att pysen den äldre vägrar äta kokta linser, bönor och ärter är det lite svårt att få ihop familjens mat. Inte kul alls! Hur som helst åt delar av familjen denna gratäng härom kvällen (med potatiskroketter från frysen till). Den andra delen fick hålla tillgodo med kokt blomkål, kronärtskockspesto, rostade grönsaker och bondbönor.

TOMAT- OCH TOFUGRATÄNG
olivolja
ströbröd
ca 400 g tomater
250 g fast tofu
timjan (färsk)
salt
svartpeppar

Häll ca 2 msk olivolja i botten av en ugnssäker form. Strö ströbröd ovanpå, kanske ½ dl. Ovanpå ströbrödet läggs i nämnd ordning skivade tomater, smulad tofu, hackad timjan, salt och peppar. Ringla mer olivolja över och strö på mer ströbröd. Grädda sedan i ugnen, 225 grader eller lite lägre om du använder varmluft, i 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar