onsdag 14 augusti 2013

Kantarellsås med pasta

Under sommarens andra vecka på landet kom min syster på besök några dagar. Och ville leta svamp på mitt och mannens bästa kantarellställe. Själva kom vi inte iväg. Lillpysen HATAR när jag plockar svamp (håller på att klättra ur sjalen) och för pysens del är det lite långt att gå. Sedan kom syrran hem med ett STORT lass kantareller och rapporterade att det fanns mycket mer i skogen. Så, man och syster tog med sig Pysen på svampjakt medan jag och lillpysen tog en promenad. Sedan fick jag ta hand om det stora jobbet - att rensa och förvälla alla kantarellerna. En sådär fem liter blev det nog (INNAN förvällningen, efter var det nog bara en liter kvar), plus lika mycket till som syster fick med sig hem till Göteborg. Lite svamp använde vi direkt till den här kantarellsåsen, som passar jättebra med pasta. Eller kanske till stekt veggokött.


KANTARELLSÅS MED PASTA
½ l kantareller
mjölkfritt margarin
2 dl veggogrädde (havre använde jag denna gång då jag själv inte skulle äta, men soja- eller risgrädde går lika bra)
1 dl vatten
1 rejäl kvist timjan
1-2 msk senap
1 msk japansk soja
svartpeppar
300 g pasta (jag använde små makaronisnäckor, använd glutenfri för gf-variant)

Rensa svampen. Skär den i mindre bitar och förväll den till nästan all vätska kokat in. Tillsätt mjölkfritt margarin och stek tills svampen har fått färg. Blanda ner veggogrädde, vatten, timjan, senap och soja. Låt puttra ihop sig i 10-15 min (medan pastan kokar). Smaka av med svartpeppar och blanda med avrunnen pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar