söndag 16 juni 2013

Glutenfria kex av rostat kikärtsmjöl

Under min tråkiga FAILSAFE-diet uppfann jag det här receptet på glutenfria kex på rostat kikärtsmjöl. De innehåller inget tillsatt fett, bara lite socker och är, med kexmått mätt, nyttiga. Knapriga är de också, eller kanske hårda. Den som förväntar sig spröda kex blir däremot besviken. Jag gillar dem i alla fall! Den som vill ha mer fikalika kex kavlar ut kexen i pärlsocker eller glaserar dem med sockerglasyr. Den som vill ha salta kex som passar till dipsåser och röror penslar ovansidan med vatten och strör flingsalt över (och kanske pressar en vitlöksklyfta i degen). Den som INTE äter enligt FAILSAFE kan förstås krydda degen med rosmarin, timjan, paprikapulver, oregano eller något annat smaskigt smakrikt.

GLUTENFRIA KEX AV ROSTAT KIKÄRTSMJÖL
200 g rostat kikärtsmjöl
50 g glutinöst rismjöl
1 msk fiberhusk
1 msk lönnsirap
vatten tills det går att forma en deg av ingredienserna

Blanda samman allt till en smidig deg. Rulla små bollar och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Platta ut till runda kex, ca 3 mm tjocka. Grädda i ugnen, 175 grader i 20 min med varmluft. Stäng av ugnen och låt varmluften gå i ytterligare 30 min medan ugnen svalnar. Om du inte har varmluftsugn: grädda på 200 grader i 20 min. Stäng av ugnen, låt kexen vara kvar på eftervärmen, och "vädra ut" fukten med jämna mellanrum genom att öppna ugnsluckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar