tisdag 28 maj 2013

Ris- och chilikusslergratäng med svamp och rödlök

Ååååå, vad det är svårt att komma på vad familjen ska äta! Oftast känns det som vi har fastnat i någon sorts "spår", där vi kör med ungefär samma rätter för jämnan. För min del är det mycket rostade rotfrukter eller wokade grönsaker, i och med lillpys eksem (atopiskt, tror jag mig ha klurat ut, och han reagerar på det som kallas "biogena aminer" och finns i riklig mängd i bl.a. citrusfrukter, tomater, paprika, kakao, vissa äppelsorter, inte allergi, utan överkänslighet). De äldre grabbarna får ganska ofta klyftpotatis med veggobiffar (nöt- eller bönbaserade), ris med jordnötssås och wok, tortillas, tacos, fyllda baguetter och förstås, pasta med ketchup (till den yngre) respektive sås (till mannen). Så tråkigt! Och så svårt att komma på någonting nytt! Men, ibland har jag mina stunder. Den här risgratängen kom till under en sådan. Utgångspunkten var att vi hade mozzarellaost hemma och jag började fundera på vad man kan ha den till. Någonstans bytte jag spår, och så blev det chilikassler a la skolmatsal, fast utan kassler och med risbotten istället. Ingen mozzarella. Bättre så, inte sant?

RIS- OCH CHILIKUSSLERGRATÄNG MED SVAMP OCH RÖDLÖK
4 dl jasminris
7 dl vatten
½-1 grönsaksbuljongtärning (med låg salthalt och utan smakförstärkare)
5 skivade champinjoner
1 skivad rödlök
3 dl sojaköttbitar (torrvolym), blötlagda och väl avrunna
1 tsk paprikapulver
1 tsk rökarom
1 msk japansk soja
svartpeppar
örtsalt
2 dl vegangrädde (jag använde havrebaserad idag)
1 dl vatten
½ dl tomatbaserad chilisås (Heinz gillar vi bäst)
½ dl tomatketchup
1 tsk oregano
olja (raps- och oliv-) till stekning

Koka riset med vatten och buljongtärning. Bred ut det i en smord, ugnssäker form. Fräs champinjonerna och rödlök i olja. Lägg dem på ett fat så länge, och stek sedan sojaköttbitarna i samma olja, så att de får färg. Krydda med rökarom, soja, örtsalt, peppar och paprikapulver. Fördela sojaköttbitarna ovanpå riset och lägg sedan på svamp- och lökfräset. Rör ihop vegangrädde, vatten, chilisås, ketchup och oregano och häll det över gratängen. In i ugnen, 200 grader, i 15-20 min eller tills det hela är varmt och har fått lite fin färg. Servera med sallad, morotsstavar etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar