torsdag 16 maj 2013

Glutenfria små rosa kakor med hallon

Det här receptet på glutenfria småkakor liknar inget annat recept jag har hittat. Utgångspunkten var att jag ville baka någonting allergivänligt med rismjöl som bas till mitt disputationsfika (jag hade ingen fest, blev för bökigt med tanke på att jag har två småbarn och dessutom bor 20 mil från orten där jag disputerade). Googlade massor, bara för att hitta en rekommendation om att INTE använda det rismjöl man hittar i vanliga livsmedelsaffärer, eftersom det skulle vara för grovt och därför ge en sträv smak i munnen. Och några veganska recept med bara rismjöl hittade jag inte heller. Men mina glutenfria pepparkakor som jag bakade i julas blev ju jättebra, så jag utgick lite från det receptet när jag skapade detta. Någonstans på vägen fick jag en idé, och här är resultatet. Små rosa kakor som tyvärr blev lite brända i kanterna eftersom jag hade lillpys i famnen och inte hann lägga ner honom snabbt nog. Annars hade kakorna förstås blivit ÄNNU godare.

GLUTENFRIA SMÅ ROSA KAKOR MED HALLON
3½ dl rismjöl (det duger fint med Risentas!)
1 dl glutinöst rismjöl (finns i asiatiska butiker)
½ dl kokos
1 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
3/4 dl mjölkfritt flytande margarin
½ dl vit sirap
1 tsk citronarom
ungefär 125 g hallon, mixade till puré (jag använde frysta)

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarin, sirap och citronarom (eller finrivet skal av ½ obesprutad citron, det fanns tyvärr inte när jag var och handlade) och blanda så gott det går. Tillsätt så mycket hallonpuré att det blir en smidig deg. Ställ den i kylskåpet i minst 30 min för att svälla. Forma små runda bollar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna med handflatan så att det blir platta, tunna kakor (enklare att göra så här än att kavla). Grädda i 200 grader, ca 10 min (eller 175 grader om du använder varmluft). Låt svalna och förvara sedan torrt och svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar