onsdag 24 april 2013

Marinerad tofu som är mycket bättre än den färdigköpta

När min käre make började upptäcka veggomat för ett antal år sedan köpte han ibland färdigmarinerad tofu. Den smakade mest salt, tyckte jag. Den sortens tofu finns fortfarande kvar, men är förstås dyrare än den naturella. Och varför ska man köpa någonting dyrare som går att göra så mycket godare själv? Enkelt är det också, även om det kräver någon natt i kylskåp. Marinaden slänger du ihop på max fem minuter. Sedan kan du använda tofun som pålägg, steka, i grytor, i wokar, till sushi eller vad helst du önskar. Fast jag älskar att äta den som den är.

MARINERAD TOFU SOM ÄR MYCKET BÄTTRE ÄN DEN FÄRDIGKÖPTA
½-1 msk finriven ingefära
1 finriven vitlöksklyfta
1-2 msk japansk soja
½-1 tsk rostad sesamolja
ca 1½-2 dl vatten (beror på "behållarens" storlek, vätskan ska täcka tofubiten)
400 g naturell hårdpressad tofu (eller mindre beroende på vad du köper för sort, INTE silken tofu)

Blanda ingefära, vitlök, soja och sesamolja med vatten i en lämplig behållare (t.ex. en liten rostfri kastrull eller en skål). Lägg ner tofubiten (eventuellt skuren i skivor, så går marineringen fortare) och häll på så mycket vatten att tofun är helt täckt av vätska. Ställ i kylen över natten. Smakar mer om den får stå längre, men efter två-tre dygn bör man nog ersätta den gamla marinaden med ny, och inom fem-sex dagar bör nog tofun vara uppäten. Så länge räcker aldrig min tofu...

Tips: tillsätt gärna lite chiliflingor i marinaden om du gillar saker med sting. Och kanske lite hackat citrongräs. Hoppa INTE över sesamoljan, den ger väldigt mycket smak och är det som ger denna tofu "karaktär".

2 kommentarer:

  1. Tips på olika tofu-marinader är jättebra, själv tycker jag inte alls om den färdigmarinerade tofun man kan köpa, och har smakat flera..
    Har du recept på flera marinader ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några fler recept på marinader här på bloggen tror jag. De flesta marinader funkar till tofu men man får tänka lite på att hållbarheten inte är så lång. Max 2 dygn skulle jag tro. Själv gillar jag marinader som inte är så oljiga och helst baserade på soja, vitlök och sesamolja. Gärna ingefära och färsk koriander. Du kan också testa marinader av citronsaft, senap, dragon och curry eller apelsinjuice, riven ingefära och timjan.

      Radera