onsdag 3 april 2013

Kikärtsburgare

Här kommer ett recept på burgare! Min käre make har en viss förkärlek för denna typ av "skräpmat", som dock är rätt nyttig bara man väljer tillbehör med omsorg. Det veganska burgarutbudet är rätt skralt, i synnerhet om man som jag äter glutenfritt, så om HELA familjen ska äta samma mat är det till att göra burgarbiffar själv. Jag blev vegan på den gamla goda tiden, då det inte fanns så mycket köttsubstitut att välja bland, och jag tycker fortfarande att bönor, linser och ärter är godare än fejkkött (tofu och tempeh räknar jag inte in här!). På DEN tiden gjorde jag ibland kikärtsburgare enligt ett annat recept. Här kommer en rökigare version, även om jag själv inte är så förtjust i rökarom...

KIKÄRTSBURGARE
1 liten gul finhackad lök
1 vitlöksklyfta, hackad
1 finriven morot
3 dl kokta kikärter (kokt mängd) eller en burk
2 msk finmalen fibrex eller något annat bindemedel (t.ex. mjöl)
½ msk av vardera spiskummin och curry
1 tsk oregano
½ tsk av vardera rosmarin, salvia och dragon
½ tsk rökarom
svartpeppar

Fräs löken och vitlöken mjuk. Mixa kikärterna till mos. Blanda ihop alla ingredienser och forma till burgare. Stek dem i olja eller mjölkfritt margarin på spisen, eller lägg dem på en plåt och stek i ugnen istället. I det senare fallet tar det kanske 20 min i 200-225 grader. Passa i så fall på att göra klyftpotatis, pommes frites eller kålrotssticks samtidigt (det tar lite längre tid dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar