torsdag 28 februari 2013

Sötsyrlig paprikasås

Usch, vilken tid det tar för mig att publicera recepten från det att jag lagar maten! Den här såsen lagade jag i slutet av januari men steget till att lägga in bilder är rätt långt för mig. Hur som helst hade vi den här såsen till ris, mannen och pysen den äldre fick vårrullar till, och dessutom gjorde jag en chilistark wok med fänkål som jag ska blogga om strax. Mangovinäger kan nog ersättas med vit balsamvinäger och lite mer socker, även om smaken inte riktigt bli densamma. Även om såsen INTE är sydostasiatisk har den vissa likheter med den kinesiska sötsura såsen...

SÖTSYRLIG PAPRIKASÅS
1 röd tärnad paprika
1 grön tärnad paprika
1 gul tärnad paprika
2 msk mangovinäger
1 dl vatten
½ msk maizena utrörd i lite vatten
½ msk råsocker
1 tsk sesamolja
svartpeppar
salt

Fräs paprikan en liten stund. Tillsätt vinäger, vatten, maizena och socker och låt sjuda tills det tjocknar. Smaka av med sesamolja, svartpeppar och en gnutta salt. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar