tisdag 5 februari 2013

Kikärtsgryta med Ajvar och ingefära

Burktömningsdags i kylskåpet! Hela den översta hyllan var full av burkar med en pytteslatt kvar i varje. Sådant blir jag trött på. Jag menar, varför inte äta upp de fem gurkbitarna som var kvar, när man ändå var i farten? Efter ett restrace dagen före, fortsatte jag städningen med att laga denna gryta, som blev väldigt god. Servera gärna med något grönt (t.ex. kokt brysselkål eller broccoli) och något gult (som potatis eller quinoa) för snyggare färgeffekt.

KIKÄRTSGRYTA MED AJVAR OCH INGEFÄRA
1 stor hackad gul lök
2 stora morötter i avlånga bitar
2 stjälkar blekselleri i bitar
200 g färska champinjoner i bitar
3 dl kokta kikärter (eller 1 burk)
½ dl ajvar reilish (stark)
1 msk finhackad färsk ingefära
1 stor röd spetspaprika i strimlor
1 skivad banan

Fräs lök, morötter och selleri en stund. Tillsätt champinjoner, kikärter, ajvar och ingefära samt eventuellt lite vatten. Låt puttra under lock i kanske 20 min (om du använder kikärter på burk bör de dock tillsättas senare för att inte bli alldeles mosiga). Blanda i paprikan och sjud i ytterligare 5 min. Tillsätt bananen och värm alltsammans. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar