fredag 15 februari 2013

Glutenfria minisyltkakor

Dessa kakor blev grymma! Trots att jag glömde ta ut dem ur ugnen - därför blev kakorna skorpknapriga och sylten nästan som kola i konsistensen. Försvann i ett nafs, beroendeframkallande, och därför vet jag inte hur de blir efter ett par dagar och om de kanske bäst förvaras i frysen. Personligen tycker jag att det ska vara skogshallonsylt i syltkakor, hemkokt, fast skogshallonsylt. Inte så lätt att få tag på... Men det går säkert bra att använda någon annan god sylt, t.ex. rabarbersylt med kanel och vanilj.

GLUTENFRIA MINISYLTKAKOR (en för liten sats)
1½ dl rismjöl
1 dl bovetemjöl
½ dl rostat kikärtsmjöl
1 msk vaniljsocker
1 msk råsocker
1 msk mjölkfritt margarin
1 msk rapsolja
vatten till lagom konsistens
knappt ½ dl fast sylt till fyllning

Blanda alla torra ingredienser. Arbeta in margarin och olja och tillsätt så mycket vatten att det går att få ihop smulorna till en formbar deg. Forma små kulor (ca 1 msk deg per kula), lägg på bakplåspappersklädd plåt och tryck till varje kula i mitten så att en fördjupning bildas. Lägg lite i sylt. Grädda 15 min i 175 grader mitt i ugnen. Stäng av värmen och låt kakorna stå kvar i någon timme eller två... Låt kallna helt och förvara sedan torrt eller frys.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! Nästa gång jag bjuder hem någon som vill undvika gluten så kan jag glänsa tack vare din blogg :) Så glad för det!

    SvaraRadera