tisdag 1 januari 2013

Ananaskaka upside-down

Mycket bakning blir det visst här på bloggen. Som jag har skrivit tidigare - jag är nog egentligen bättre på att baka än på att laga mat. Bäst på matbröd, dock, men här finns flest kakor. Matbröd är så busenkelt att få till ändå, utan recept. Hur som helst kommer här ett recept (mjölk- och äggfritt, förstås) på en sådan där kaka som var populär på 1970-1980-talet. Jag har nog bara ätit den någon enstaka gång i mitt liv, men med tanke på att pysen är en stor ananasfantast, var jag tvungen att testa att baka en själv. Egentligen hade jag inte tänkt publicera receptet, eftersom jag inte var riktigt nöjd med hur kakan jäste upp, men eftersom pysen åt tre bitar, var det nog ganska gott ändå.

ANANASKAKA UPSIDE-DOWN
25 g mjölkfritt margarin
2 msk råsocker
6-7 avrunna ananasringar
2 msk kokosflingor
4 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
1½ dl socker
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
2-3 dl vatten (till lagom smetkonsistens)

Smält margarinet i en form, gärna av non-stickmaterial (klipp en bit bakplåtspapper så att det passar i botten av formen och smält margarinet ovanpå det - jag gjorde inte så, men misstänker att det blir enklare att lossa kakan från formen med detta tillvägagångssätt). Pensla kanterna, och låt resten av margarinet vara kvar i botten av formen. Strö i råsockret, lägg på ananasringarna och strö 2 msk kokosflingor över. Blanda samman mjöl, kokos, socker, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt olja och "lagom mycket vatten" (eller någon annan vätska) så att det blir en hyfsat lättflytande smet (som till sockerkaka). Häll smeten över ananasringarna. In i ugnen, 175-200 grader, i 50-60 min, nedre delen. Låt svalna lite och vänd sedan upp kakan försiktigt - håll tummarna för att den inte fastnar... Jag använde en form med löstagbar kant, och skar sedan försiktigt med en trubbig kniv längs botten, så att det skulle gå att vända upp kakan i "fint".

2 kommentarer:

  1. Jag har precis bestämt mig för att försöka äta mindre fikabröd. Din blogg är alltså farlig för mig... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet, det har blivit ganska mycket fikabröd på sista tiden och det är lätt att tro att vi inte GÖR annat än att fika i den här familjen. Men, faktum är att vi inte alls fikar särskilt mycket, max någon gång i veckan och då framför allt när vi har gäster. Det är bara det att maten inte är lika spännande som fikat... Hinner inte laga så mycket "annorlunda" numera, med två barn som kräver sitt av uppmärksamhet och närhet. Men det KOMMER mer mat framöver. Lovar!

      Radera