lördag 1 december 2012

Pepparkakor 2012

Årets pepparkaksdeg gjorde vi (jag och pysen) redan i mitten av november (väldigt roligt, i synnerhet eftersom jag spillde strösocker över halva diskbänken - någon gillar när man sölar, ramlar eller tappar något). Sedan bakade vi första plåten redan dagen därpå, eftersom pysen inte hade tid att vänta. Hans första kommentar på söndagmorgonen var "Nu vill jag baka pepparkakor". Klockan 6 på morgonen. Det ville inte INTE jag, men efter lunch satte vi igång. Fast vi hade lite olika prioriteringar - pys ville äta deg, jag ville åtminstone få ihop en plåt (vi bakade dock bara ut ca 1/6 av degen). I år tog vi inga genvägar med färdigblandad pepparkakskrydda, men den som vill kan givetvis använda det istället. Ingefära brukar det vara i de flesta recept - har uteslutit det här eftersom min syster under en period var allergisk mot just ingefära. Men den som saknar smaken kan tillsätta ½-1 tsk.

PEPPARKAKOR 2012
7 dl vetemjöl
knappt 2 dl strösocker
3/4 dl ljus sirap
1-2 tsk stött kardemumma
1-2 tsk malen nejlika
2-3 tsk malen kanel
1 tsk bikarbonat
3/4 dl mjölkfritt margarin
1-1½ dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sirap och mjölkfritt margarin. Rör ihop med så mycket vatten att det blir en ganska fast deg som inte kladdar. Lägg den i valfri förvaringsbox (t.ex. en plastpåse) och lägg in i kylskåpet i några dagar. Degen är ganska kladdig, så mjöla bakbordet väl vid utbakning. Baka ut till tunna pepparkakor, som gräddas i 200-250 grader tills de blir lite brunare än vad de var från början. Tiden beror på tjocklek och storlek på pepparkaksfigurerna! Ju större och tjockare kakor, desto längre gräddningstid och lägre temperatur. Minikakorna på bilden gräddades t.ex. i 5 min, 250 grader.

4 kommentarer:

  1. Till Pysen:
    http://1.bp.blogspot.com/_fwUkkzGeHlA/TMutv7xw3cI/AAAAAAAAGaw/lJMf2w4osA8/s1600/ssafa.jpg

    ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, den var riktigt bra! Han håller nog med... Även om pepparkakor är gott det också.

      Radera
  2. Hej vännen.
    Hoppas allt är bra. Har tänkt på dig den senaste tiden.
    Hur går det med allt?

    Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev lite på din blogg imorse, det är "sådär". Bara VÄNTAR på lillpys nu och har lyckats få foglossning i elfte timmen. Ligga och stå går bra, men inte att sitta. Vecka 37+6 idag, varken jag eller barnmorskan trodde att jag skulle gå så länge, med tanke på alla förvärkar och att första barnet kom tidigt. Tack och lov jobbar jag fortfarande (hemifrån), så jag har någonting annat att tänka på än hur man bäst vräker en motvillig hyresgäst som tycker att det är för kallt och snöigt ute...
      Kram till dig med!

      Radera