fredag 21 december 2012

Mammas chokladjulkola

Det här receptet är egentligen min mammas standardrecept på julkola. På senare år har hon ändrat det lite, men när jag var barn vad det detta recept som gällde. Jättegod kola blir det! Veganiserat har jag gjort själv. Smeten måste koka ganska länge, och om man använder termometer ska den stå på 125 grader när kolan påstås vara färdig. Själv använder jag förstås inte någon termometer, utan gör ett vanligt hederligt kulprov:-). Ursprungsreceptet kommer från något reklamhäfte från en stor margarintillverkare.


MAMMAS CHOKLADJULKOLA
3½ dl strösocker
1 dl ljus sirap
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 knivsudd salt
100 g mjölkfritt margarin (jag använde flytande)
2 dl vegangrädde (jag använde havregrädde denna gång)

Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull eller gryta (minst 2 liter). Koka upp och koka till en tjock smet. Rör om ibland. Testa om kolan är klar genom att droppa någon tesked smet i en mugg med kallt vatten. Om smeten går att forma till en kula med "lagom kolakonsistens" är det dags att ta kolan från värmen. Häll upp den i en bakplåtspapperklädd form (fyrkantig, ugnsfast) och låt svalna. Skär eller klipp sedan i bitar som lindas in i "valfritt inslagningsmaterial" - själv brukar jag klippa bakplåtspapper i mindre delar, men det går säkert bra med någon sorts livsmedelsgodkänd cellofanplast etc. Huvudsaken är att man använder NÅGOT, så att kolorna inte klibbar fast i varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar