fredag 14 december 2012

Linsgryta med kronärtskocka, champinjoner och gul paprika

Om jag var tvungen att välja ett fåtal grejer som jag "måste" ha i mitt kök skulle röda linser finnas med som en stark kandidat bland de livsmedel jag skulle anse vara nödvändiga. Snabblagade, näringsrika, hållbara och lätta att förvara. Och gott är det! Går att variera på väldigt många sätt. Framför allt använder jag linser i grytor och soppor, men ibland gör jag även sallad eller biffar av just röda linser. Men det hör till ovanligheterna. Så, här kommer ännu ett recept på linsgryta, denna gång med kronärtskocka, gul paprika, rejält med champinjoner, lite vitlök och citronskal. Mmmmmm! Servera med kokta gryn (t.ex. ris, hirs eller quinoa), potatis i någon form, eller bara med bröd. Smakar mycket godare än vad det ser ut på bilden...

LINSGRYTA MED KRONÄRTSKOCKA, CHAMPINJONER OCH GUL PAPRIKA
2 finhackade gula lökar
1 finhackad "solo"-vitlök (eller 5 vanliga vitlöksklyftor, hackade)
300 g champinjoner i mindre bitar
2 tärnade gula paprikor
2 dl röda linser
3-4 dl vatten
2 lagerblad
1-2 tsk torkad rosmarin
1 msk japansk soja
finrivet skal av ½ obesprutad citron
1 burk (400 g) kronärtskockshjärtan

Fräs lök, vitlök och champinjoner i 5-6 min. Tillsätt gul paprika, linser, vatten och lagerblad. Låt koka upp och sjud sedan under lock i 15-20 min. Om grytan verkar bli för såsig - koka ihop den på hög värme under omrörning, utan lock. Tillsätt rosmarin, soja, citronskal och kronärtskockshjärtan i mindre bitar. Värm försiktigt, och servera sedan bums.

Tips: Testa att använda grönsaksbuljong istället för vatten. Uteslut i så fall sojan. Eller blanda i finstrimlade soltorkade tomater. Blir jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar