lördag 24 november 2012

Enkla chokladbiskvier (ägg-, mjölk- och glutenfria)

Chokladbiskvier kan kännas lite pyssliga att göra, men om man tar lite genvägar är det faktiskt inte alls svårt. Första gången jag bakade det var jag kanske 12 år, och de följande åren gjorde jag det ganska ofta. Sedan har jag haft chokladbiskvipaus i 15 år. Mest för att det inte är så himla nyttigt med dessa fett- och sockerstinna bakverk (vilka bakverk är egentligen nyttiga, förresten?), och under en period var jag dessutom allergisk mot choklad. Men, nu var det dags - för en veganiserad variant! Och jag fuskade lite. Den som är ambitiös kan göra egen mandelmassa genom att mixa 100 g sötmandel med 75-100 g socker, 1-2 rivna bittermandlar och lite vatten eller citronsaft till lagom konsistens istället för att använda färdigköpt. Sedan lär det bli snyggare (blankare) chokladtäcke om man använder blockchoklad (smälter bättre), har jag läst, men jag valde ändå att använda 72%-ig "vanlig" choklad från godishyllan. Fyllningen och bottnarna är söta nog som de är, så ett lite bittrare överdrag är inte helt fel här. För övrigt firar jag tre år som mamma till världens finaste pys just idag:-).

ENKLA CHOKLADBISKVIER (ägg-, mjölk- och glutenfria!)
175 g mandelmassa
75 g mjölkfritt margarin (jag valde att använda smörgåsmargarin, lättvariant, ger dock lös fyllning så biskvierna förvaras säkrast i frysen)
1½ dl siktat florsocker
1 msk siktad kakao
1 tsk siktat vaniljsocker
75 g mörk (block-)choklad
ev. lite olja eller kokosolja

Forma mandelmassan till en rulle (om du har köpt ett litet paket mandelmassa är den redan rätt form på) och skär den i ½-cm-tjocka skivor. Lägg på plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i ugnen, 175 grader, i 15-20 min eller tills bottnarna är lite bruna. Vänd på dem, så att den sidan som var neråt vid gräddningen hamnar uppåt och låt kallna. Blanda ihop margarin, florsocker, kakaopulver och vaniljsocker till en kräm. Bred lite på varje biskvibotten. Ställ in biskvierna i frysen en stund så att de blir riktigt kalla. Smält chokladen (t.ex. i micron, 500 W i 1-1½ min) och tillsätt eventuellt lite olja, kokosolja eller mjölkfritt margarin (detta gör chokladen mjukare). Pensla eller doppa biskvierna i chokladen (jag fuskade och använde en tesked för att "hälla" choklad ovanpå biskvierna). Ställ kallt före servering. Går utmärkt att frysa och är goda även i fruset tillstånd:-).

2 kommentarer:

  1. Men så underbart! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  2. Biskvier måste nog vara något av det godaste som finns. Planerar att testa en biskvitårta någon gång, kan ju inte bli annat än succé!

    SvaraRadera