onsdag 24 oktober 2012

Chokladbollar - kaffe- och mjölkfria (förstås)

Det är nästan så att jag skäms för att publicera ett recept på något så självklart enkelt att göra veganskt som chokladbollar. Det är ju bara att byta ut margarinet mot mjölkfritt sådant! Vad som däremot kan vara lite trixigare är att få till de där 25 bollarna som receptet på havregrynsförpackningen anger att man ska få ut av en sats. Här blev det 12 ungefär. Plus det som hamnade i pysens mage under kladdsessionen. Glutenfritt blir det om man byter ut havregrynen mot ren havre eller boveteflingor, quinoaflingor eller hirsflingor.

CHOKLADBOLLAR - KAFFE- OCH MJÖLKFRIA, ca 15 st
4 dl havregryn
1 dl strösocker
2 rejäla skedar kakao (ca 2 msk)
1 rejäl sked vaniljsocker (ca 1 msk)
100 g mjölkfritt margarin (jag använde bordsmargarin med 60% fetthalt och rätt bra fettsyrasammansättning, d.v.s. ganska mycket omega-3 i förhållande till omega-6)
1-2 msk vatten
pärlsocker att rulla i (eller kokos, sesamfrön, nöthack, strössel...)

Blanda ihop alltsammans med så mycket vatten att det blir en formbar smet. Rulla lagom stora chokladbollar, som doppas i pärlsocker (pysen gillar inte kokos). Förvara i kylen.

Tips: Om man använder bordsmargarin blir det lite mjukare bollar än om man använder "matlagningningsmargarin". Ställ in bollarna i frysen om du vill ha fastare konsistens på dem. Jag har testat att använda flytande margarin eller olja, inget av alternativen fungerar.

2 kommentarer:

  1. Ååååh, mums!!!! Jag håller med om att mängden bollar aldrig blir som är angett.

    Har du varit instruktör? Så spännande. Kan tänka mig att du var en bra sådan, en som jag skulle gilla =).

    Har ju hållit på med spinning rätt många år, till och från, och det är verkligen en träningsform jag kommit att älska, just för att den är så effektiv , men att man kan justera lite som man vill. Jag har alltid kört fullt ös, men nu vågar jag inte tänka på hur mycket jag tappat... Gillar inte body pump. Det värsta jag vet...huga! Hatar allt som har med vikter att göra och bygga muskler medvetet. Har ju stor benstomme och är rätt muskulös i mig redan dessutom, men jag vet vad du menar.

    Hoppas du får en god natt.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det enklaste kan ibland vara det godaste, älskar chokladbollar! :)

    Sv: Tack för tipset, ska prova med rispuffar nångång :)

    SvaraRadera