onsdag 5 september 2012

Okrasoppa med ris

Okra är en ganska ovanlig grönsak (eller om det är en baljväxt, tror att det är så) som inte är så lätt att få tag på i svenska livsmedelsbutiker. Jag hade turen att hitta FRYST okra, funkar lika bra som färsk i den här soppan. Första försöket. Gott. Annorlunda. Okra innehåller ett ämne som är lite geleartat och nästan reder grytor och soppor man blandar den i. Morot och squash kan bytas ut mot andra grönsaker. Soppan blir tjock, nästan som en gryta, så tillsätt mer vatten om du är sugen på mycket buljong. Tyvärr ingen bild - den försvann från kameran innan jag hann ladda in den i bloggen:-(.


OKRASOPPA MED RIS
1 stor gul lök, hackad
2 hackade vitlöksklyftor
3 hackade tomater
1 tärnad morot
3/4 dl jasminris
8 dl vatten
nästan en hel tärning grönsaksbuljong (låg salthalt)
1 krm chiliflingor
1 lagerblad
½ tärnad squash
300 g fryst okra, skuren i mindre bitar och stjälken borttagen
timjan

Fräs lök och vitlök en stund. Tillsätt tomater och morot, lägg på ett lock, sänk värmen och låt puttra i några minuter innan ris, vatten, buljongtärning, chiliflingor och lagerblad blandas i. Låt koka upp och sjud sedan på svag värme under lock i 15 min. Tillsätt squash och okra. Sjud i 10 min till. Smaka av med timjan. Servera med färskt bröd och någon smarrig efterrätt (vi åt paj, pysens favorit).

1 kommentar:

  1. Hej fina. Tack för kommentaren och tipsen. Jag måste erkänna att jag nog var lite förhastad med att ge fler än en smak. Naturligtvis har du rätt i det du skriver. En smak i taget är väldigt smart inte bara för att man ska vänja henne vid de olika sakerna utan även för att märka eventuella utslag. Tack ännu en gång.
    Hoppas du får en god natt.
    Kram

    SvaraRadera