onsdag 1 augusti 2012

Pysens pizza

En av pysens favoritlekar är att "leka pizzeria". På hans pizzeria kan man oftast få ananas och banan på pizzan. Ibland finns det även champinjoner och vovivo (=oliver). Eftersom han verkligen älskar sin lek, tänkte jag att han skulle få vara med och baka pizza på riktigt. Det var en hit. Degen förberedde jag innan jag hämtade honom på dagis, och när vi kom hem hjälptes vi åt att ta fram, skölja och hacka ingredienser, baka ut pizzor och lägga på pålägg. Och vad han åt! Två stora bitar! Satsen på pizzadeg räcker till en stor pizza som täcker en vanlig plåt (till mannen) och en liten, som täcker ½-3/4 plåt. Jag frös in det som blev över, perfekt att ha vid tillfällen då det är bråttom med mat.

PYSENS PIZZA
Deg:
25 g jäst
2½ dl vatten
6 dl vetemjöl

Blanda samman jäst, vatten och 2 msk av vetemjölet. Låt jäsa övertäckt i 30 min. Blanda i så mycket mjöl att det blir en knådbar deg som inte kladdar. Arbeta degen väl tills den blir seg. Låt jäsa i 1-2 timmar. Tag upp på bakbord och knåda lite till. Dela i bitar (jag gjorde som sagt en stor pizza av 2/3 av degen, och en liten av resterande tredjedel) och kavla ut ganska tunt. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och lägg på fyllning.


Pålägg till den lilla pizzan:
1 msk tomatpuré
1 msk vegansk färskost (Tofuline creamy spread naturell)
1 skivad champinjon
½ burk (ca 400 g) ananas i bitar
½ skivad banan
1/4 skivat äpple
1 msk jordnötter
2 finstrimlade soltorkade tomater
8 svarta oliver i mindre bitar
2 skivor veganost (Tofutti cheddar) i mindre bitar

Blanda tomatpuré med färskost och bred ut över den lilla pizzan. Lägg på övriga ingredienser. Grädda i mitten av ugnen, 250-275 grader, i 15-20 min.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Tänkte att det här programmet kanske är av intresse att lyssna på för dig: http://programchef.ur.se/annavgisslen Dela gärna länken vidare till andra du tror skulle tycka det är intressant.

    Tack för bra blogg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska kolla upp det programmet, såg någonting om det på FB, men hann inte lyssna. Kram

      Radera