tisdag 28 augusti 2012

Mormors mycket mättande chokladtårta utan ägg och mjölk

Det här är en av de mastigaste tårtor jag någonsin har ätit. Nu var det i och för sig ett tag sedan, den är lite FÖR chokladig för min smak. Förutom när jag har någon form av chokladcraving, vill säga. Tyvärr är jag lite allergisk mot just choklad, så om jag äter det brukar jag må illa och få svårt att sova... Hur som helst har jag en man och uppenbarligen också en son som verkligen ÄLSKAR choklad. Pysen fick smaka på smeten - han hade hela ansiktet full när vispen var avslickad och den färdiga tårtan slank ner den också. Tårtan räcker till många. Och om du inte har no-egg-pulver hemma skulle jag tro att det går bra att ta lite extra mjöl och inte fullt så mycket vatten i smeten. Egentligen ska man ha vispad grädde till, men det struntade jag i, och serverade istället tårtan med en jordgubbssås på mixade frysta jordgubbar, färska dadlar och lite vaniljsocker med äkta vanilj. Mmmmm.....

MORMORS MYCKET MÄTTANDE CHOKLADTÅRTA (UTAN ÄGG OCH MJÖLK)
200 g mörk blockchoklad (t.ex. ICA:s bakchoklad)
200 g mjölkfritt margarin (fast sort)
2½ dl strösocker
3½ dl vetemjöl
1 msk no-egg-pulver utrört i 6 msk vatten

Glasyr: 150 g mörk blockchoklad
25 g mjölkfritt margarin
1 dl havregrädde

Börja med att göra kakan. Smält choklad och margarin - funkar utan vattenbad om du gör det i en gryta på svag värme och rör om i princip hela tiden. Tillsätt socker, mjöl och no-egg-vattenblandningen. Rör om till en smet utan klumpar. Häll smeten i en smord och mjölad rund form med löstagbar kant. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ca 30 min. Kakan ska vara kladdig i mitten. Låt kakan kallna och ta bort formens kant.

Glasyren: Blanda choklad, margarin och grädde. Smält ihop till en slät glasyr. Låt svalna till rumstemperatur. Bred glasyren över och runt kakan. Ställ svalt innan servering - och skär i SMALA bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar