torsdag 12 juli 2012

Sojakött med kinesiska bbq-smaker

Sojakött brukar vara lite svårt att få till på ett bra sätt. Det är lätt att det smakar just... Sojakött. Den här gången lyckades jag dock låååångt över förväntan! Det smakade nästan som det kryddiga bbq-kött min pappa ibland lagade när jag var liten. Knepet, enligt pappa, är att kombinera kinesiskt five-spices (fem kryddor) pulver med lite socker. Kanongott! Vi åt det till non-chickenrice och purjosås, men det går utmärkt att servera som tillbehör till vilken rätt som helst, tycker jag.


SOJAKÖTT MED KINESISKA BBQ-SMAKER
250 g sojaköttbitar
vatten
buljongpasta
ganska mycket rapsolja
½ tsk kinesiskt five-spices-pulver
1-2 tsk socker
½ msk kinesisk soja

Koka upp vatten och buljongpasta med det torra sojaköttet. Låt sjuda i 10 min. Sedan kan sojaköttet gott ligga kvar i buljongen ett tag innan du steker det. Häll av vattnet ordentligt. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek sojaköttet så att det får fin färg runt om och blir lite knaprigt (se upp, för det kan stänka en del när du häller i sojaköttet i stekpannan och vattnet möter oljan). Tillsätt five-spices, socker och soja. Rör om och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar