lördag 7 juli 2012

Non-chicken rice och purjosås

Färsk paprika och gurksallad
En av de ofta återkommande rätterna på mitt barndoms middagsbord var "chicken rice", en kinesisk maträtt som exporterats till Malaysia och där har blivit omåttligt populär, och som min pappa sedan tog med sig när han flyttade till Sverige. Kycklingen tyckte jag var sådär, riset kanon och såsen fantastisk. Men just den sås som min pappa gjorde, av purjolök, har jag inte hittat recept på någonstans. Maträtten har lite fallit i glömska hos mig, och jag blev väldigt glad när jag kom på att den faktiskt går att göra vegansk, åtminstone delvis. Kycklingen ersatte jag dock med ett smaskigt sojakött kryddat med kinesiskt fem kryddor-pulver (recept kommer snart!). Till hade vi även vitlökswokad färsk vitkål och en sallad av gurka, finhackad vitlök, svart risvinäger och rostad sesamolja. MUMS! Rätten är salt, så salta ingenting extra här om du är rädd om ditt blodtryck. Den som vill titta på ett originalrecept kan googla på "Hainanese chicken rice".

Sojakött, purjosås, ris
NON-CHICKEN RICE
½ gul lök
2 krossade vitlöksklyftor
5 tunna skivor färsk ingefära
8-9 dl vatten
5 dl jasminris, sköljt
lite salt
lite olja

Sjud lök, vitlök, ingefära och vatten i 20-30 min. Tillsätt ris, lite salt och eventuellt lite olja. Koka upp och låt sjuda tills riset är mjukt. Låt stå en stund under lock. Fiska upp lök, vitlök och ingefära. Rör om och servera.

Purjosås
PURJOSÅS
½ finstrimlad purjolök (helst den gröna delen)
1-2 msk vegetarisk woksås
½-1 dl vatten
½ msk kinesisk soja
½ msk japansk soja
maizena utrört i lite vatten
lite rostad sesamolja

Blanda purjo, woksås, vatten och sojasorterna i en kastrull. Låt koka upp. Blanda i maizena utrört i lite vatten och sjud tills det tjocknar litegrann. Det ska bli som en lös sås, konsistens liknande nyponsoppa. Smaka av med sesamolja. Servera sedan varm eller kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar