söndag 3 juni 2012

Vinbladsdomar - bättre recept

Jag har varit så sjukt sugen på vinbladsdolmar i flera dagar, men inte haft tid att göra några. Dolmar på burk smakar nämligen urk, så det är inget alternativ för mig. Ska man äta vinbladsdolmar, ska man göra dem själv eller bli bjuden på hemlagade sådana. Godast utan olja, tycker jag. Ingen snabbmat, snarare väldigt slow-food. Den här satsen, som i och för sig är rejäl, ägnade jag 3 timmar åt att få ihop. Tur att pysen sov! Den här gången gjorde jag som Johanna föreslog - stekte riset med övrig fyllning (okokt ris), packade dolmarna i en kastrull, la på en tyngd och sjöd på svag värme. Blev kanon, och dolmarna höll ihop mycket bättre än när man utgår från kokt ris.

VINBLADSDOLMAR - BÄTTRE RECEPT, stor sats
500 g vinblad (vakuum-konserv)
3 finhackade gula lökar
500 g tärnade champinjoner
4 tärnade tomater
1 grovriven morot
½ grovriven squash
4 pressade vitlöksklyftor
6 dl aviorioris
1½ dl grovhackad slätbladig persilja
2 msk pressad citron
1 msk tomatpuré
1 msk spiskummin
½ msk paprikapulver

Sära på vinbladen och lägg dem i en kastrull. Skölj med kallt vatten flera gånger. Häll på nytt vatten och låt bladen ligga i blöt medan du gör fyllningen. Fräs lök och svamp till vätskan nästan har kokat in. Rör ner övriga ingredienser och ta från värmen. Låt stå och svälla en stund. Lägg vinblad på en plan yta (t.ex. en skärbräda), med bladens ovansida uppåt. Lägg 1 tsk fyllning på varje blad, nära bladbasen. Vik in sidorna och rulla samman till en liten fin dolme. Lägg med skarven neråt i en stor gryta. Packa dolmarna tätt i flera lager. Lägg en tallrik över dolmarna och ställ någonting tungt ovanpå så att de hålls på plats. Häll vatten över så att det täcker dolmarna. Koka försiktigt upp och låt sedan sjuda i 40 min på svag värme. Plocka upp dolmarna försiktigt med en hålslev, matsked eller "matlagningstång". Stänk lite citron och ev. olja över innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar