söndag 20 maj 2012

Nötchokladtårta med hallon

Den här tårtan är baserad på min mormors nötkaka, som dock blev lite för tunn, och därför inte kunde delas på mitten, som jag först hade tänkt. Tror att det berodde på att jag mixade nötterna lite för grovt istället för att mala dem (jag har ingen mandelkvarn, men funderar efter detta på att skaffa en). Eftersom kakan i grunden ska innehålla hela fyra ägg, bestämde jag mig för att för använda "No-Egg" som ersättning. I efterhand tror jag att det var ganska onödigt, och hade funkat bra med rismjöl och vatten istället. Mormor brukade dela bottnarna i två delar, fylla med hallongrädde och toppa med en chokladglasyr. Här är min version. Chokladsmeten blev lite hård, så tillsätt med fördel lite mer vätska och kanske även lite fett.


NÖTCHOKLADTÅRTA MED HALLON
200 g malda eller grovmixade hasselnötter
200 g brun farin
2 msk rismjöl
2 tsk bakpulver
1 dryg msk "No-egg"
1 dryg dl vatten
100 g mörk choklad (jag använde ICA:s bakchoklad, inte så hög kakaohalt)
1 msk kakaopulver
2 msk sojamjölk (öka gärna mängden!)
200-250 g frysta hallon
vispad soyagrädde (jag använde Soyatoo spray)

Blanda nötter, farinsocker, rismjöl och bakpulver. Rör ut No-egg-pulvret med lite vatten. Tillsätt sedan resten av vattnet och rör ner blandningen i nötsmeten. Rör om så att det blir en slät smet. Häll den i en smord och rismjölad form, gärna med löstagbar kant. Grädda i 175 grader, 30-40 min längst ner i ugnen (jag gräddade kakan lite för länge, så den blev lite knäckigt hård, men det var bara gott. Gick dock inte att äta med sked.). Låt svalna. Smält chokladen. Tillsätt kakaopulver och vätska - fortsätt att smälta så att smeten blir slät. Bred den tunt över nötbottnen. Lägg hallon ovanpå och låt stå en timme eller två i rumstemperatur så att hallonen tinar. Ta bort formens kanter, och spritsa grädde runt hallonen. Godast att servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar