fredag 18 maj 2012

Kardemummakaka

En av mina favoritkakor från min barndom är mormors kardemummakaka. Inte så söt, ganska tung och mäktig, med rejäl smak av kardemumma. Jag har hennes originalrecept någonstans i mina gömmor, men det är förstås inte veganskt. Det är en enkel kaka att slänga ihop, fast än har jag inte testat att göra den glutenfri. Här är istället en "vanlig" mjölversion, som jag bjöd mina kollegor på när det var min fikavecka på jobbet.


KARDEMUMMAKAKA
3½ dl vetemjöl
1½ dl strösocker
2 tsk stött kardemumma
2 tsk bakpulver
½-1 dl rapsolja
vatten, soyayoghurt eller sojamjölk (eller havre- eller rismjölk) till smetig konsistens
pärlsocker att strö över

Blanda alla torra ingredienser väl. Tillsätt rapsolja och vätska så att det blir en tjock smet. Häll den i en smord och mjölad långform, som rymmer ungefär 1½ l. Strö pärlsocker över. Grädda sedan i 175 grader i nästan en timme, i nedre delen av ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar